لنت ترمز

لنت ترمز


دیسک ترمز یک قطعه بسیار مهم از موجود در سیستم ترمز گیری انواع مختلف اتومبیل به حساب می‌آید که در آن با لنت ترمز درگیری ایجاد شده و در نتیجه توقف چرخه وسیله نقلیه ایجاد می گردد.

اصطکاک ایجاد شده به وجود آمده در دیسک ترمز بر عملکرد چرخ های خودرو و ویا وسیله نقلیه اثر گذاشته و در نتیجه منجر به ایستادن چرخ ها می شود. همچنین در مورد لنت ترمز نیر باید بگوییم انواع مختلف لنت ترمز برای انجام فرایند ترمزگیری وجود دارد که یکی از آنها لنت ترمز آزبست آزاد و دیگری لنت ترمز فلزی و همچنین مورد سوم لنت ترمز سرامیکی می باشد. در ساخت انواع مختلف دیسک ترمز نیز از متریال مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

استفاده از انواع دیسک ترمز
هرچه روتور به کار رفته در این قطعات نرم تر باشد طول عمر آنها افزایش پیدا می‌کند. معمولاً پمپ های سرامیکی لنت ترمز قیمت بالاتری داشته و صدای کمتری در هنگام ترمز گیری ایجاد می کند و آن را در وسایل نقلیه گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده از پمپ های سرامیکی در لنت ترمز این است که این اصطحکاک سطحی یکنواخت و مساوی را وارد کرده و به دیسک ترمز هیچ گونه فشار اضافی وارد نمی کند که در نتیجه منجر به خرابی دیسک ترمز گردند.

در تعریف دیسک ترمز آمده است که قطعه ای است که حالت ترمز ایجاد کرده و سبب توقف کامل چرخ های وسیله نقلیه می گردد. از دیگر قطعاتی که در هنگام ترمز گیری به فرایند ترمز گرفتن کمک می کند سیلندر اصلی و همچنین کالیپر می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی دیسک ترمز و عوامل مختلف به آن بپردازدیم. پس از صورتی که می خواهید اطلاعات کافی در زمینه کسب کنیم تا این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید:

 

disc4

انواع دیسک ترمز
در واقع می‌توان گفت که ترمز یک قطعه فلزی دایره ای شکل می باشد که به خوبی تحت ماشین کاری قرار گرفته و دارای سطح صاف و صیقلی در هر دو طرف آن می باشد و با استفاده از یک مهره مرکزی به صورت تمام و کمال در جای خود فیکس شده و قرار می گیرد.

در برخی از انواع خودروها و وسایل نقلیه مختلف این مهره و پیچ از طراحی بسیار ساده بهره برده و به چرخ متصل می گردد و فرایند جداسازی دیسک نیز به آسانی انجام می پذیرد. معمولاً برای ساخت دیسک های ترمز از آلیاژ های مانند چدن و یا سرامیک و همچنین فولاد استفاده می شود.

علاوه بر انواع مختلف و استاندارد دیسک ترمز که از موتور ترمز صاف در طراحی و تولید آنها بهره برده می شود، یک ترمز مخصوص برای عمل روتور وجود دارد که در هنگام ترمز گیری های شدید و زیاد می تواند کارهای بسیار بهبود یافته را در اختیار کاربران و اتومبیل مورد نظر قرار دهد.

در حالت کلی باید بگویم که انواع مختلف دیسک ترمز با توجه به اینکه به صورت دائم در معرض گرد و غبار و آب و همچنین گرمای زیاد ایجاد شده در اثر استحکام ترمز و موادی مانند گاز تولید شده به علت استفاده از لنز و روتر دیسک ترمز باید بتواند مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و برای این مورد باید از متریال با کیفیت ساخته شوند. یکی از انواع دیسک ترمز abs ترمز شکافدار می باشد که دارای کانال و حلقه هایی در سطح دیسک های ترمز می باشد که از این حلقه ها و شکافت برای ایجاد اصطکاک بهتر بهره برداری می شود.

در نتیجه گرد و غبار و گاز تولید شده در حین ترمز به صورت کامل از بین رفته و یا مقدار آن به حداقل ممکن برسد. همچنین این شکاف ها تعبیه شده بر روی دیسک ترمز ارتباط بهتری بین لنت ترمز و سطح دیسک ترمز ایجاد کرده و در نتیجه اصتحکاک بیشتری به وجود آمده و فرایند ایستادن خودرو با سرعت بیشتری امکان پذیر می باشد. همچنین شکاف ها و سوراخ های تعبیه شده بر روی دیسک ترمز باعث می‌شود تا فرایند خنک شدن دیسک ترمز به صورت یکنواخت و به سرعت بیشتری انجام شده و در نتیجه گرمای بسیار زیادی که در هنگام ترمز گیری ایجاد می گردد به حداقل خود رسیده و در کمترین زمان ممکن از بین برود.

دیسک ترمز از نوع روتور سوراخ دار
یکی دیگر از انواع دستور ترمز دیسک ترمز، نوع روتور سوراخ دار می باشد. در این نوع دیسک ترمز یک سری سوراخهایی در نظر گرفته می‌شود که مستقیماً سطح اصطحکاک دیسک ترمز را به لبه های خنک کننده داخلی اتصال می دهد. سوراخ های تعبیه شده بر روی دیسک ترمز سوراخ دار، درجه حرارت ایجاد شده در دیسک ترمز را تا حدود زیادی کاهش داده و همچنین میزان گرد و غبار موجود بر روی دیسک ترمز را نیز کاهش می دهد. در آب و هوای بارانی و شرایط رانندگی بارانی این سوراخ ها رطوبت وجود در قسمت چرخ ها را را از روی دیسک ترمز تخلیه کرده و در نتیجه فرایند ترمزگیری با کیفیت بسیار عالی انجام می پذیرد.

در حالت کلی دیسک ترمز و ترمز دیسکی به دلایل مختلفی بر سیستم ترمز گیری درام برتری داشته و دارای ارجحیت می باشند. یکی از دلایل برتری سیستم ترمز دیسکی و استفاده از دیسک ترمز نسبت به سیستم درام، عدم نیاز به انجام تنظیمات روتر در هنگام نصب می باشد. همچنین گرما ناشی از ترمز های پیاپی در سیستم ترمز گیری ترمز دیسکی به راحتی از بین رفته ولی در سیستم های درام گرمای ناشی از ترمز گیری باقی مانده و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می نماید.

نحوه نگهداری از دیسک ترمز
دیسک ترمز یکی از قطعات مصرفی پر اهمیت در وسایل نقلیه مختف به حساب می آید و مانند هر وسیله دیگری باید در نگهداری از آن اهمیت بسیار زیادی قائل شویم و لازم است تا به صورت دوره ای و منظم مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا در صورت به وجود آمدن هر مشکلی سریعاً نسبت به برطرف کردن آن و یا تعویض دیسک ترمز اقدام نموده و از به وجود آمدن خطر های احتمالی جلوگیری گردد. از جمله مواردی که در زمینه نگهداری و تعمیرات آن باید انجام دهیم تمیز کردن روتور ها با استفاده از تمیز کننده ترمز برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و افزایش طول عمر دیسک ترمز می باشد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *