دیسک تراش روکار

دیسک تراش روکار


تفاوت تیپ های پژو ۲۰۶ + تجربه ی رانندگی، قیمت قطعات، تاریخچه و شرایط فروش

آنچه در این مطلب خواهید آموخت

اگر ایرانی هستید و ادعا می کنید که تا به حال سوار ۲۰۶ نشده‌اید، ما حق داریم باور نکنیم! پژو ۲۰۶ ، خودروییست که در سال ۹۶، بعد از خانواده پراید و تیبا ، با تولید ۱۷۸ هزار دستگاه در سال جایگاه سوم لیست خودرو های پر تیراژ تولیدی ایران را بدست آورد.

 

تاریخچه

۲۰۶ از سال ۱۹۹۸ میلادی پا به خیابان های اروپا گذاشت. فرانسه، انگلیس و شیلی از اولین کشور های عرضه کننده ۲۰۶ به بازار بودند و پس از آن در سال ۱۹۹۹ آرژانتین، ۲۰۰۱ برزیل، ۲۰۰۳ اندونزی و در سال ۲۰۰۶ چین شاهد عرضه ی این خودرو به بازار خود بودند؛ هم اکنون که این مقاله را مطالعه می کنید بیش از ۸ میلیون پژو ۲۰۶ در خیابان های دنیا در حال تردد هستند!

شاید فکر کنید پژو ۲۰۶ فقط در ۲ مدل هاچبک و صندوقدار تولید شده است ولی باید بدانید که ۲۰۶ در مدل های هاچبک ۳ درب، هاچبک ۵ درب، صندوقدار، استیشن و حتی کروک نیز تولید شده است که مدل های ۳ درب و کروک هم به تعداد بسیار محدود در کشور حضور دارند.

همچنین ۱۴ موتور در حجم های ۱ لیتری، ۱٫۱ لیتری، ۱٫۴ لیتری، ۱٫۶ لیتری، ۱٫۹ لیتری و ۲ لیتری برای قرار گرفتن در زیر کاپوت ۲۰۶ وجود دارد که ۴ عدد از آن ها دیزلی و مابقی بنزینی می باشند.

در حال حاضر، تنها کشور ایران پژو ۲۰۶ تولید می کند ولی تولید ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه و تا سال ۲۰۱۶ در آرژانتین ادامه داشته است.

 

ورود ۲۰۶ به ایران :

در اواسط سال ۱۳۸۰ پژو ۲۰۶ جایگزین ۲۰۵ شد. خودرویی جذاب، زیبا و بروز که به راحتی جای پای خود را در بازار محکم کرد. کمتر از یک سال از عرضه ی ۲۰۶ تیپ ۱ می گذشت که تیپ ۲ جای تیپ ۱ را گرفت و تیپ ۴ نیز به صورت محدود در سبد محصولات قرار گرفت. تا قبل از سال ۸۳، تیپ های ۳ و ۵ هم به بازار آمدند. سر انجام در سال ۸۳ تیپ ۶ به بازار ایران وارد شد و لیست تیپ های ۲۰۶ کامل شد. شاید برایتان جالب باشد تا نگاهی به لیست قیمت محصولات ایران خودرو، از جمله پژو ۲۰۶ (تیپ ۵) در شرایط فروش فوری شهریور ماه سال ۱۳۸۲ بیاندازید…!

 

تیپ های ۲۰۶ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۱ (۱۳۸۰ – ۱۳۸۱)

این تیپ پایه ای ترین مدل ۲۰۶ است. پیشرانه آن ۱٫۴ لیتر ( ۱۳۶۰ سی‌سی ) ۴ سیلندر با کد TU3 است که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. تیپ ۱ مولتی پلکس* ندارد و سیستم برق آن کاملا ساده است. فرمان آن دو شاخه است و به جای ال سی دی تایپ A، B یا C، یک ساعت دیجیتال قرار گرفته است. سیستم صوتی این مدل قابلیت پشتیبانی از کاست را دارا می باشد. با آمدن تیپ ۲، عرضه تیپ۱ در سال ۸۱ متوقف شد. در آن ۲ سال، ۱۲۲۱۷عدد ۲۰۶ تیپ ۱ تولید شد.

*مولتی‌پلکس: سیستم برق پیشرفته و مجزا(تفکیک شده)

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۳۸۱ –تاکنون):

تیپ ۲ را می توان تیپ ۱ مولتی پلکس نامید. از نظر قوای فنی تیپ ۱ و ۲ با یکدیگر مشترکند ولی تیپ ۲ از سیستم برق مولتی پلکس بهره می برد؛ فرمان آن نیز ۳ شاخه است و ساعت دیجیتال در تیپ ۱ جای خود را به ال سی دی تایپ A در تیپ ۲ داده است. البته این ال سی دی در مدل های تولیدی بعد از سال ۹۲ به تایپ B(طرح ال سی دی تایپ B با نام MFD که قابلیت های آن کمتر از ال سی دی تایپ B اصلی است) ارتقا یافت و سال ۹۴ نیز نسل دوم ال سی دی های MFD بر روی ۲۰۶ ها قرار گرفت.

 

تیپ ۲ نیز همانند تیپ ۱ از سیستم تهویه مطبوع دستی بهره می برد و شیشه بالابر های درب های جلو در آن برقی است. مه شکن های جلو و عقب نیز از امکانات این تیپ ۲۰۶ به شمار می آیند. ترمز های عقب تیپ ۲ کاسه ای هستند و مدل های قبل از ۸۸ فاقد ترمز ضد قفل می باشند.

اما ۲۰۶ تیپ ۲ در اواخر سال ۱۳۸۸ مجهز به سیستم ترمز ضد قفل نیز شد و کیسه هوای راننده هم در لیست تجهیزات آن قرار گرفت. در سال ۱۳۹۰ کیسه هوای کمک راننده نیز به آن اضافه شد. از سال ۹۰ تا ۹۳ سیستم صوتی کاست خور به سی دی پلیر با قابلیت پشتیبانی از usb، aux تبدیل شد و پس از آن بلوتوث نیز به آن اضافه شد ( بلوتوث با نسل دوم ال سی دی های MFD در سال ۹۴ بر روی ۲۰۶ قرار گرفت).

تا سال ۱۳۹۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پرفروش ترین مدل بین همه ی تیپ های ۲۰۶ بود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ (۱۳۸۲ –۱۳۹۰):

تیپ ۳ را می توان تیپ ۲ با امکانات تیپ ۵ دانست. از نظر فنی تیپ ۳ با مشخصات مشابه تیپ ۱ و ۲ و با همان موتور ۱٫۴ لیتری TU3 عرضه شد. تیپ ۳ خودرویی کامل به لحاظ امکانات رفاهی به حساب می آید(می‌آمد). کولر اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی دی، سیستم ترمز ضد قفل ABS ( ترمز های عقب همچنان کاسه ای ) ، پشت سری صندلی های عقب و شیشه های برقی درب های عقب از امکانات ۲۰۶ تیپ ۳ هستند.

با اضافه شدن سیستم ترمز ضدقفل و کیسه های هوا به تیپ ۲ در سال ۹۰ و اختلاف قیمت ناچیز بین تیپ ۳ و ۵، تولید این تیپ نیز در همان سال متوقف شد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۴ (۱۳۸۱ –۱۳۸۲):

تنها ۱۹۱ دستگاه ۲۰۶ تیپ ۴ به صورت SKD ( مونتاژ قطعات بر روی خودروی نیمه کامل که از طرف کمپانی مادر به کشور وارد شده است ) در بازار عرضه شد. این تیپ ۴ هایی که به ایران وارد شدند، مخصوص عرضه به جانبازان بودند. تنها نصب صندلی و لاستیک این ۱۹۱ خودرو در کشور انجام میشد و مابقی خودرو به صورت مونتاژ شده در پالت به کشور وارد شده بودند. از تفاوت های ۲۰۶ تیپ ۴ با بقیه تیپ ها می توان به رنگ های متنوع بدنه و تودوزی اشاره کرد. همچنین تیپ ۴ ها مجهز به سنسور باران، محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد و توری نگه دارنده صندوق عقب هستند.

تیپ ۴ از نظر فنی، تقریبا مشابه تیپ ۶ است. این خودرو از موتور ۱٫۶ لیتری با کد TU5 استفاده می کند که ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. همچنین این تیپ سری اول ۲۰۶ های اتوماتیک کشور به حساب می آیند که جعبه دنده ۴ سرعته با کد AL4 بر روی آن قرار گرفته است.

اما مشکلی که تیپ ۴ ها با آن مواجه بودند، استفاده از سیستم فنربندی نسخه ی اروپایی برای این خودرو بود که استقامت زیادی در برابر ناهمواری های راه های کشور ما نداشت.

۲۰۶ های سفارش ایران از سیستم فنربندی مقاوم تری در مقایسه با ۲۰۶ های اروپایی بهره می برند و ارتفاع آن ها ۲ سانتی متر بالاتر از نسخه های اروپایی است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۱۳۸۲ –تاکنون):

پرفروش ترین تیپ ۲۰۶ بعد از سال ۹۰، تیپ ۵ است. موتور ۱٫۶ لیتری TU5 با جعبه دنده ۵ سرعته دستی، در کنار امکانات رفاهی کامل، تیپ ۵ را به دل جوانان نشاند. تیپ ۵ از نظر امکانات رفاهی مشابه تیپ ۳ است؛ با این تفاوت که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی می باشد و از سیستم ترمز ضدقفل ABS چهار کاناله در کنار سیستم توزیع نیروی ترمز EBD در آن استفاده شده است.

 

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۶ (۱۳۸۳ –۱۳۹۱):

مونتاژ تیپ ۶ با تیراژ بالا از سال ۸۳ شروع شد و به عنوان ۲۰۶ اتوماتیک جای تیپ ۴ را گرفت. امکانات خاص تیپ ۴ ( رنگ های متنوع بدنه و تودوزی سنسور باران، محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد، توری نگه دارنده صندوق عقب ) دیگر در تیپ ۶ وجود نداشتند و تیپ ۶ از لحاظ امکانات رفاهی کاملا مشابه تیپ ۵ بود. ولی جعبه دنده ۴ سرعته آن بهبود یافت و امکان تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک) نیز به آن اضافه شد. تیپ ۶ تا سال ۹۱ تولید شد و پس از آن تا سال ۹۵ خبری از خانوده ۲۰۶ با گیربکس اتوماتیک نبود؛ سال ۹۵ پژو ۲۰۷ (۲۰۶+) با جعبه دنده اتوماتیک دوباره به بازار عرضه شد و تولید آن نیز همچنان ادامه دارد.

 

مشخصات فنی پژو 206

 

*منبع اطلاعات درج شده: سایت ایرانخودرو

 

 

و اما معرفی کوتاه از مدل های دیگر پژو ۲۰۶:

 

 

۲۰۶ cc

 

 

 

cc مخفف عبارت Coupé Cabriolet و به معنای ۲ درب تبدیل شونده (کروک) می باشد. این مدل در سال ۲۰۰۰ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۸ در کشور فرانسه ادامه داشت. دو موتور ۱٫۶ لیتری و ۲ لیتری نیز برای عرضه بر روی ۲۰۶cc وجود داشت.

موتور ۱٫۶ همان موتور TU5 ای است که بر روی تیپ ۴ و ۵ و ۶ نیز قرار گرفته است. اما موتور ۲ لیتری با کد EW10J4 قوی ترین پیشرانه ۲۰۶ است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

یک نمونه ی آبی رنگ و نیز یک نمونه ی خاکستری از ۲۰۶CC با پلاک ملی در کشور ما وجود دارد.

 

۲۰۶ gti180 و۲۰۶ RC :

 

 

 

RC (آرسی) چیست ؟

ای کاش به ایران هم می آمد!
این ورژن با دو نام عرضه شده است،در واقع این مدل، قوی ترین ورژن پژو ۲۰۶ به شمار می رود. یک موتور ۲ لیتری با کد EW10J4S که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید می کند. حداکثر سرعت آرسی ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و این خودرو می تواند در ۷٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما این تمام ماجرا نیست… سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب با بازوهای تعادلی و رینگ های ۱۷ اینچی در کنار سیستم کنترل پایداری، هاچبکی داغ از ۲۰۶ ساخته که پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت این خودرو همچنان آن را جذاب به نظر می رساند.

 

 

 

تفاوت ظاهری آرسی:

اولین و بارز ترین تفاوت ظاهری آرسی با ۲۰۶ های تولید وطن رینگ های ۱۷ اینچی ۵ پره است. این رینگ با نام آتلانتیس شناخته می شود ولی مدلی مشابه آن وجود دارد که نام آن چلنجر است و تنها تفاوت آن وجود کاپ ( قلاپاق رینگ ) است که در رینگ آتلانتیس وجود ندارد.۴ حلقه رینگ آتلانتیس اصلی حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

 

 

 

تفاوت دیگر ظاهری آرسی، بال و آنتنی است که در تیپ های دیگر ۲۰۶ وجود ندارد. آنتن آرسی برخلاف آنتن معمولی در قسمت انتهایی سقف خودرو قرار می گیرد و از آنتن معمولی کوتاه تر است.

 

نصب و راه اندازی آنتن آرسی حدود ۲۰۰ – ۳۰۰ هزار تومان و نصب بال آرسی ( بال خام + رنگ ) حدود ۶۵۰ – ۸۵۰ هزار تومان هزینه بر می دارد. البته در صورتیست که جنس اورجینال مد نظر داشته باشید. در غیر این صورت تمامی این موارد در نمونه ی غیر اصلی با هزینه نصف یا حتی کمتر قابل خریداری هستند.

اما شاید دو ۲۰۶ را از نمای جلو در کنار یکدیگر ببینید و احساس کنید یکی از دیگری زیبا تر است؛ درحالی که متوجه تفاوت آن دو نمی شوید! اگر در این شرایط قرار گرفتید بدانید که ۲۰۶ زیباتر بدلیل داشتن سپر آرسی زیبا تر به نظر می رسد.

 

 

سپر آرسی توری بزرگتری نسبت به سپر معمولی دارد و قسمت پایینی توری آن تا نزدیک وسط جای پلاک ادامه دارد. مه شکن آن نیز کشیده تر است و قسمت های کناری سپر برآمدگی بیشتری دارد.

سال ۱۳۸۶ که نمونه ی صندوقدار ۲۰۶، که توسط گروه طراحی ایران‌خودرو طراحی شد، به بازار آمد ظاهر ناموزون قسمت عقبی خودرو رغبت مردم را به خرید ۲۰۶SD کم کرده بود. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ایجاد تغییر در برخی جزییات SD ظاهر آنرا در بین مردم جا بیاندازد. سپر اصطلاحا آرسی از جمله این تغییرات بود که البته خیلی هم ماندگار نشد! به محض آن که ایران خودرو از ثبات فروش ۲۰۶ SD در بازار مطمئن شد، SD ها با سپر معمولی به تولید رسیدند! (۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷ با سپر آرسی تولید شدند)

سپر آرسی اصلی با متعلقات آن (توری / مه شکن / ریش) + رنگ، حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته نمونه های تایوانی و چینی این نوع سپر با حدود ۵۰۰ – ۶۰۰ هزار تومان قابل خریداری هستند.

اما گلگیر های جلو نیز برای مدل آرسی متفاوت است. برآمدگی آن کمی بیشتر و تشخیص آن برای هرکسی آسان نیست. هرچند ۲۰۶ باز ها چشم بسته تشخیص می دهند!

 

 

 

قیمت یک جفت گلگیر خام آرسی اصلی نیز به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان می رسد… تفاوت های چشمگیر در ظاهر ۲۰۶ آرسی آنچه بود که بیان شد اما زه های هم رنگ بدنه، اگزوز ۲ لول و لیپ، چراغ عقب آرسی ( مشترک با طرح چراغ عقب ۲۰۶ های تولیدی ایران از سال ۹۲ به بعد )، درب باک آرسی، برف پاک کن آرسی و چراغ شور از تفاوت های جزیی تر آن با ۲۰۶ های معمولی به حساب می آید.

*قیمت های اعلام شده در تیرماه سال ۱۳۹۷ معتبر است.

 

 

امکانات رفاهی و ایمنی آرسی:

۲۰۶ آرسی از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز تفاوت بسیاری با مدل های معمولی دارد. صندلی های اسپرت لبه دار، فرمان آرسی، کیلومتر شمار آرسی با آمپر شمارنده سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و ۵ عقربه (دارای عقربه دمای روغن) ، سقف پاناروما، ۶ کیسه هوا، سیستم صوتی با برند تجاری JBL، اهرم دریچه کولر و دستگیر درب و دکمه ترمز دستی کروم، ال سی دی تایپ سی، سنسور نور و باران، سر دنده آرسی و …. از مواردی هستند که در کابین ۲۰۶ آرسی متفاوت به نظر می آیند. مجهز کردن یک ۲۰۶ معمولی به تمام این امکانات ممکن است تا چند ده میلیون تومان هزینه بردارد.

با این حال در کشور ما علاقمندان زیادی به خودروی ۲۰۶ وجود دارد و نمونه های تبدیل شده ۲۰۶ معمولی به آرسی به تعداد قابل توجهی قابل رویت هستند.

۲۰۶ فرانسوی؟ ایرانیزه؟ بوش، کانتینانتال، گیربکس ۴۰۵، ….

اگر پیگیر ۲۰۶ بوده باشید، قطعا در جریان فراز و نشیب کیفیت ۲۰۶ های تولید داخل هستید. البته اصلاح می کنم؛ نشیب کیفیت ۲۰۶ های داخلی! مستقیما به سراغ ۲۰۶ تیپ ۵ می رویم…

 

۲۰۶ تیپ ۵ (۸۲ تا ۸۵)

بچه شیر واقعی!

شاید بهترین دوره تولید ۲۰۶، همین دوره باشد. تیپ۵ های این دوره همچنان تا درصد بالایی فرانسوی بودند و دست نخورده؛ در آن دوره حتی لاستیک زیر خودرو های تحویلی از برند میشلن بود که یکی از سرشناس ترین برند های ساخت تایر در دنیاست و از قضا فرانسوی نیز هست.

در این دوره ۲۰۶ها با ECU (کامپیوتر مرکزی خودرو) ME7.4.4 و دریچه گاز برقی بوش تولید شدند. این ترکیب بهترین بازده شتابی را در بین تمام ECU های مورد استفاده در ۲۰۶ های داخلی از ابتدا تا کنون دارد. به عبارت دیگر ۷٫۴٫۴ ها هار ترینِ تیپ۵ ها هستند! استفاده از سوزن انژکتور نارنجی رنگ با ظرفیت پاشش سوخت بیشتر(۱۵۷cc) در موتور های NFU (سری اول)، نسبت به سوزن های آبی (۱۳۵cc) و مشکی(۱۲۰cc) در در دوره های بعدی ساخت ۲۰۶ با موتور های N6A و ایرانیزه ، مزید بر علت شتاب بهتر ۷٫۴٫۴ ها است.

 

۲۰۶ تیپ۵ (۸۶ تا ۹۱):

همچنان جذاب! اما نه مثل قبل…

کاش کسی بود تا آن زمان بر می خواست و می گفت که جناب تولید کننده پژو ۲۰۶، شما از قطر ورق بدنه کم نکنید؛ چراغ کریستالی پیش کش!

ECU های ME7.4.5 جای ME7.4.4 را گرفتند. ویژگی ای سی یو جدید مصرف سوخت پایین تر و تولید آلایندگی کمتر بود که البته به قیمت کاهش شتاب و توانایی های حرکتی ۷٫۴٫۵ ها تمام شد. این در حالیست که امکان تعویض این کامپیوتر با مدل قبلی خود تنها با تعویض کامل سیم کشی خودرو امکان پذیر است که هزینه ی بالای این کار، عملا آن را غیر منطقی جلوه می دهد.

در دوره دوم تولید ۲۰۶، قطعات پلاستیکی کابین کم کم داخلی شدند و هرچه گذشت درصد داخلی سازی بیشتر شد. تا آذرماه سال ۹۱ که پایان این دوره تولید ۲۰۶ بود، قسمت زیادی از قطعات جلوبندی، چراغ ها، صندلی ها و … ساخت داخل شده بودند. البته نه با همان کیفیت قبلی….

با تمام این تفاسیر، باز هم ۲۰۶ تولید آن زمان، خودروی بدی نبود. نظارت شرکت مادر بر روی تولید و مونتاژ قطعات پژو ۲۰۶ در کشور همچنان کم و بیش ادامه داشت و در انتها ۲۰۶ تولید شده، خودروی خوب و استانداردی بود.

 

۲۰۶ تیپ۵ (۹۲ تاکنون):

۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۱: ۲۰۶ ایرانی تولید شد!

اگر اسم تیپ۵ مدل ۸۲ ۲۰۶ است، پس به تیپ ۵ مدل ۹۷ چه بگوییم ؟ ۲۰۱ ؟؟ شاید با کمی چشم پوشی ۲۰۲! ولی هرگز نمی توان آنرا همان ۲۰۶ مدل ۸۲ دانست….

سرانجام ۲۰۶ ایرانی شد. البته بشنوید ایرانی و باور نکنید…

قطعاتی که تا چندی قبل از فرانسه می رسیدند، هم اکنون تولید چین، هند و به ندرت ایران هستند. اما تفاوت های اصلی ۲۰۶ ایرانی با فرانسوی در چیست؟

– گیربکس ۲۰۶ های ایرانیزه با مدل های قبلی تفاوت دارد. در آن از گیرکس بی ای ۱ (مشترک با پژو ۴۰۵ ) استفاده شده است. سوختن زود هنگام صفحه کلاچ و افت توان ۲۰۶ های ایرانیزه نیز به همین دلیل است. بد جا رفتن مقطعی بعضی دنده ها و ایجاد تقه در حین درگیری صفحه و فلایویل در ایرانیزه ها گاهی موجب کلافه شدن راننده می شود.

– استفاده از سیستم برق یکپارچه (ECO MUX) به جای سیستم برق مولتی پلکس؛
۲۰۶ آپشن های پنهان بسیاری دارد، که می توان به کمک دستگاه PPS آنها را فعال یا غیر فعال کرد؛ همانند سنسور نور و باران، کامپیوتر سفر، گرمکن صندلی های جلو، چراغشور جلو و …. اما سیستم برق اکوماکس تا حد زیادی این دسترسی را محدود کرده است و عملا امکان چندانی برای فعال، غیر فعال یا تنظیم کردن برخی ویژگی های خودرو وجود ندارد…

– تغییرات جزیی در سیستم هیدرولیک فرمان ۲۰۶، باعث نرمتر شدن آن نسبت به نمونه های فرانسوی شده است.

– ۲۰۶ همیشه در بالای جدول کیفیت خودرو های داخلی قرار داشت؛ سال ۹۲ اولین سری ۲۰۶ های ایرانی تنها ۲ ستاره کیفی دریافت کردند! با گذشت زمان و ایجاد اصلاحات این روند کیفیت افزایشی شد اما همچنان ایرانیزه ها از نظر کیفیت مونتاژ و کیفیت قطعات و گیربکس و … چند پله ای پایین تر از فرانسوی ها هستند.

– ECU مورد استفاده در ایرانیزه ها اکثرا کنتینانتال هستند ولی در برخی موارد ECU و دریچه گاز بوش هم دیده شده است.

 

سوار بر بچه شیر…

تجربه رانندگی‌ونگهداری ۴۰ هزار‌کیلومتری با پژو ۲۰۶ تیپ۵

انصافا بر ظاهر ۲۰۶ ایرادی وارد نیست! مگر می شود یک خودرویی ۱۷ سال تولید شود و هر روز بی شمار از آن را در کوچه و خیابان ببینید ولی همچنان از چهره ی آن خسته نشده باشید!

ابعاد و طراحی ۲۰۶ از همان ابتدا آن را یک هاچبک شهری کلاس بی (B-Segment) معرفی می کند. طراحی تخم مرغی شکل، شیشه ی بزرگ جلو و ستون های کشیده A از نمای کناری، ۲۰۶ را بزرگتر از آن چه که هست به نظر می رسانند. حداقل در نگاه اول، متوجه نمی شوید که ۲۰۶، ۱۰ سانتی متر از پراید کمتر طول دارد…

 

 

زیرکاپوت چه می گذرد؟

همانظور که قبل تر هم اشاره کردیم تیپ۵ یک موتور ۱٫۶ لیتری با کد TU5 زیر درب کاپوت خود دارد. این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند. همچنین ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور آن در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید که این اعداد بر روی کاغذ، برای یک خودروی ۱۰۵۴ کیلوگرمی مناسب به نظر می رسند. از کنار دهانه ی دریچه ورودی هوای موتور، جعبه دنده ۵ سرعته ۲۰۶ دیده می شود.

– در ۲۰۶ های تولید شده تا سال ۱۳۹۱، ECU در سمت چپ محفظه زیر کاپوت قرار گرفته اند؛ اما ECU 206 ایرانیزه در سمت راست محفظه و در پشت باطری به صورت عمودی قرار گرفته است.

– همچنین طراحی دریچه ورودی هوا (Intake) در ایرانیزه ها متفاوت با قبل به نظر می رسد.

– جنس قطعات پلاستیکی و کیفیت غالبگیری قطعات استفاده شده در قاب موتور، بست های جعبه فیوز، توپی های سر کمک و ….. به شدت نسبت به مدل های قبلی کاهش یافته است.

– بوستر ترمز استفاده شده از برند تجاری آلمانی آته (Ate) در مدل های قبل ۹۱، جای خود را به بوستر ترمز ساخت داخل داده اند.

– یونیت ABS 206 های ایرانیزه به ABS “رانایی” شناخته می شوند و با مدل های قبلی تفاوت دارند. کاهش ارتفاع قسمت عقب خودرو در حین ترمز گیری نیز در برخی ۲۰۶ های ایرانیزه محسوس است که به ترمز رانایی بی ربط نیست….

 

 

 

درب کاپوت را می بندیم و به سمت درب راننده حرکت می کنیم. نکته ای که به نظر می رسد ستون های هم رنگ خودروست که در ۲۰۶ های قدیمی با برچسب مشکی رنگ پوشانده شده بود و اتفاقا تاثیری بسزا در ظاهر خودرو داشت. درب را باز کرده و به داخل کابین وارد می شویم.

طراحی داخلی ۲۰۶ هم مثل طراحی خارجی آن، بعد از گذشت نزدیک به ۲ دهه از عرضه این خودرو، هنوز هم شما را دل زده نمی کند و حتی از بسیاری از خودرو های به روز تر تولید داخلی و چینی جذاب و اصیل تر به نظر می رسد. برای توصیف طراحی داشبرد می توانیم از عبارت “خوش نقشه” استفاده کنیم؛ چرا که با طراحی حجیم و عمیق و فاصله زیاد سرنشین جلو با فایروال (قسمت جدا کننده محفطه موتور و اتاق) حس وجود فضای بزرگ در کابین به سرنشین انتقال پیدا می کند.

خودرو را روشن می کنیم. صدای روشن شدن آشنا، از موتور TU5 به گوش می رسد. دنده را جا می زنیم و شروع به حرکت می کنیم.

بار اول که سوار ۲۰۶ می شوید، هیچ ایده ای درباره ی نقاط جلویی خودرو ندارید! نه نوک کاپوت مشخص است، نه گلگیر ها و نه سپر. همین موضوع باعث می شود تا در ابتدا با احتیاط بیشتری به کم کردن فاصله با خودروی جلویی اقدام کنید. در واقع در اوایل ۲۰۶ سواری هرچقدر به مانع روبرویی نزدیک می شوید، بعد از پیاده شدن میبینید هنوز ۱ متر جا هست! (اغراق)

البته حل این مشکل چندان طول نمی کشد. مدت زیادی نمیگذرد تا به ابعاد جلوی خودرو کاملا مسلط می شوید؛ به حدی که شاید در دورزدن ها و پارک کردن ها، شما با اطمینان با فاصله ای کم از یک خودرو یا مانع می گذرید در حالی که ترس برخورد با آن مانع در دل سرنشین کناری شما بوجود می آید! بزارید به حساب آنکه ۲۰۶ ندارد…

اما توصیه نگارنده به شما، آن است که خیلی هم در عبور با فاصله کم از موانع به خود اطمینان نکنید که نتیجه آن در کوچه و خیابان ها به تعداد زیادی قابل مشاهده است! پژو ۲۰۶ های فراوانی که دارای تصادف در قوس های گلگیر های جلویی هستند که این نتیجه ی اطمینان زیاد است…. اما از دید جلویی خودرو بگذریم و به دید قسمت های عقبی و کناری خودرو بپردازیم. عقب خودرو دید مناسبی دارد. در پارک کردن ها با برگرداندن سر و یا استفاده از آینه وسط می توانید فاصله را به خوبی تشخیص دهید و این تا زمانیست که قسمت عقب سرنشینی وجود نداشته باشد؛ اگر با ظرفیت تکمیل با خودرو حرکت می کنید، بهتر است از سرنشینان در تشخیص فاصله عقب خودرو کمک بگیرید !

آینه های کناری هم خوب هستند هم بد. اندازه آن ها بسیار جمع و جور است که به عبور کردن بی دردسر از کوچه های تنگ و کم عرض کمک شایانی می کند؛ اما دید آن برای قسمت زیرین بدنه (زیر زه های پلاستیکی درب) کور است و این موضوع در وجود تعداد زیادی ۲۰۶ که از ناحیه رکاب برخورد داشته اند بی تاثیر نبوده است.

 

 

 

۲۰۶ نام هاچبک شهری را به درستی یدک می کشد چرا که اندازه و ابعاد آن در شهری کار شما را تا حد زیادی آسان می کند. این ابعاد مناسب با فرمان نرم و شعاع گردش خوب شما را بد عادت خواهد کرد؛ به نحوی که رانندگی کردن با خودرو های بزرگتر از ۲۰۶ در شهر گاها برایتان سخت می شود.

در حین رانندگی ممکن است توجهتان به آمپر آب جلب شود. عقربه آن گاهی عدد ۱۰۰ درجه سلسیوس را نیز رد می کند ولی جای نگرانی نیست. TU5 نیز مانند بیشتر موتور های فرانسوی در دمای بالا کار می کند. بعد از خاموش کردن خودرو به دلیل از کار افتادن فن رادیاتور، دمای موتور به محدوده قرمز رنگ نیز می رسد ولی باید گفت که این طبیعت این پیشرانه است. بهتر است از سالم بودن سیستم خنک کننده موتور خودرو اطمینان داشته باشید تا این گرما با زیاد شدن بیش از حد به ایجاد خسارت به پیشرانه منجر نشود.

 

 

اما از نقاط ضعف ۲۰۶ در شهر بگوییم…

رانندگی در شهر های شلوغ مثل تهران، پر از تنش و بی نظمی است. این بدان معناست که امکان برخورد های کوچک، مالیدگی و …. بسیار زیاد است. نمی توان این موضوع را انکار کرد چرا که حتی اگر شما به کسی نزنید، کسانی هستند که به شما بزنند! پس این ضعف ۲۰۶ موضوعی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. بدنه ۲۰۶ از نظر استحکام سطحی ضعیف است و در برخورد های کوچک، تخریب پذیری بالایی دارد. این موضوع در قسمت جلویی خودرو به اوج خود می رسد و باید بدانید برخورد با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت با خودروی جلویی، لبه کاپوت خودرو را کاملا خم می کند. این در حالیست که اگر سرعت برخورد به ۲۰ – ۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد احتمالا باید به فکر خرید رادیاتور هم باشید…

به دلیل دولایه (ورق دوبل) بودن قسمت جلویی کاپوت، صافکاری بدون رنگ آن قسمت در بیشتر موارد مثل روز اول در نخواهد آمد؛ مگر آن قسمت را بتونه و رنگ کنید و یا اقدام به تعویض آن قطعه کنید که به افت قیمت خودرو در زمان فروش منجر می شود.

در ادامه به قیمت چند قطعه از بدنه پژو ۲۰۶ می پردازیم…

*این اعداد مربوط به قطعات خام بدنه هستند و اجرت رنگ و … با توجه به کیفیت و سابقه صافکار متغیر است.

مصرف سوخت شهری تیپ ۵ طبق گفته کاتالوگ ۸٫۸ لیتر است. اما رسیدن به این عدد، با توجه به کیفیت سوخت و …. و در کل نبود شرایط استاندارد، تقریبا ناشدنی است. با رانندگی کاملا آرام و در صورتی که مسیر رفت آمدتان فاقد سربالایی های تند و تیز باشد، بدون استفاده از کولر و با میانگین سرنشین ۲٫۵ نفر به مصرف حدود ۹٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهید رسید.

این عدد با کولر روشن ۱۰٫۶ تا ۱۱ نیز می رسد.

اما صحبت از کولر شد و یادآورد آنکه به عملکرد سیستم های سرمایشی و گرمایشی ۲۰۶ بپردازیم. سیستم خنک کنندگی کولر پژو ۲۰۶ در یک کلام بی نظیر است! کمتر پیش می آید که مجبور به استفاده از حداکثر قدرت سیستم تهویه مطبوع شوید. سیستم کولر اتومایک آن قابلیت انتخاب دما از ۱۴ درجه تا ۲۸ درجه در مدل های قبل ۹۱ و از ۱۴ تا ۳۲ درجه در مدل های بعد ۹۱ داراست. ۸ حالت برای شدت پرتاب باد وجود دارد که در مدل های قدیمی در حالت هفتم و هشتم (فشار باد زیاد) صدای آن آزار دهنده می شود. در مدل های جدید نیز در حالت چهارم به بعد صدای باد گوش خراش به نظر می رسد. سیستم گرمایشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

اما ایرادی که به سیستم تهویه مطبوع وارد است، عدم تفکیک دقیق فشار باد سیستم تهویه به منطقه دلخواه است. برای مثال حالت پرتاب باد به سمت پا را انتخاب می کنید ولی باد قابل توجهی از دریچه های روبرویی نیز خارج می شود.

ضعف دیگر سیستم تهویه مطبوع تاثیر منفی قابل توجه بر روی توانایی حرکتی خودروست که البته این ضعف تا حدی برای خودرو های ۴ سیلندر با حجم کم قابل پیشبینی است؛ اما این مورد در ترافیک و در صورتیکه سرنشینان خودرو بیش از ۲ نفر باشند راننده را دچار دردسر خواهد کرد. این مورد در تیپ ۵ های ۸۷ تا ۹۱ که با مشکل تاخیر عملکرد دریچه گاز روبرو هستند بعضی اوقات غیر قابل تحمل می شود و ترجیح می دهید برای مدتی با گرما سر کنید تا برای هر نیم کلاچ، مجبور باشید از ترمز دستی و …. استفاده کنید. تاثیر سیستم تهویه مطبوع بر روی عملکرد ترمز خودرو نیز محسوس است ولی می توان گفت که خیلی مشکل ساز نیست.

از مقوله ی ترمزگیری به راحتی عبور نکینم؛ سیستم ترمز پژو ۲۰۶ تیپ۵ چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) می باشد. بدون شک تیپ۵ یکی از مطمئن ترین ترمز ها را بین خودرو های داخلی دارد و می توانید روی عملکرد آن حساب کنید. دقت پدال ترمز بالاست و نیروی شتاب منفی آن به خوبی بین چرخ ها تقسیم می شود. در جاده های کوهستانی حتی با ظرفیت تکمیل، احساس ناتوانی در مهار کردن خودرو به شما دست نخواهد داد و اگر از لنت های ترمز مناسب استفاده کنید و هوای روغن ترمز هم داشته باشید (تعویض به موقع و هواگیری) پس از ترمز گیری های متعدد در شیب های منفی عملکرد آن همچنان قابل قبول خواهد بود؛ اما تمام این توصیفات، توجه داشته باشید که ۲۰۶ تیپ۵ خودرویی ۱۰۳۰ کیلوگرمیست و ترمزگیری با خودرو های سبک وزن در سرعت های بالا، همیشه پایداری آن ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنین اگر از تکنیک ترمز گیری آستانه ای استفاده نکنید، چرخ ها به راحتی قفل می شوند و با فعال شدن سیستم ترمز ضدقفل، مسافت ترمز گیری شما افزایش خواهد یافت.

 

بدیهیست که لاستیک مرغوب تاثیر بسزایی در کیفیت ترمزگیری شما خواهد داشت.

 

در ادامه رانندگی شهری عملکرد سیستم تعلیق توجه شما را جلب می کند. ۲۰۶ خودروی خشکی است. حتی قبل از سوار شدن هم می توان این موضوع را از طراحی و وزن خودرو خودرو حدس زد. این خشکی باعث شده که بی صدا شدن کابین خودرو خصوصا در کارکرد های کمی بالاتر، به یک آرزو تبدیل شود! تجربه نگارنده پس از سوار شدن به بیش از ده ها پژو ۲۰۶ در انواع سال ها و تیپ ها و مدل ها با نگهداری های متفاوت، آن است که پژو ۲۰۶ هیچ وقت یک خودروی بی صدا نخواهد بود. اما با نگهداری مناسب و رسیدگی به خودرو می توان از بروز بسیاری از این صدا های اضافی جلوگیری کرد و بسیاری از آن ها را نیز برطرف کرد. با وارد شدن به سطح صاف جاده، با خودرویی پر سر و صدایی روبرو نخواهید شد. کابین آرامش معقولی دارد و میزان نفوذ صدای باد و موتور به داخل کابین برای یک خودرو اقتصادی کاملا قابل قبول است (تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت).

از صدا های رایج کابین ۲۰۶ می توان به صدای درب ها در سطوح مختلف‌السطح خیابان، صدای فنر و ریل های صندلی های جلو، صدای برخورد صندلی عقب به قفل نگه دارنده آن، صدای برخورد درب صندوق به سینی، صدای کمربند ها، و ….. اشاره کرد که در آینده، مقاله ای برای صدا گیری ۲۰۶ منتشر نموده و به نحوه ی برطرف کردن برخی از آنها اشاره می کنیم…

وارد اتوبان شده و دنده را معکوس تعویض می کنیم تا شتابگیری بهتری داشته باشیم.

تیپ ۵ را خودرویی تند و تیز می دانند و این ذهنیت اشتباه هم نیست. ۲ سرنشین با صندوقی نیمه پر، تیپ ۵ را هاچبکی پرشتاب تجربه می کنند. با اضافه شدن سرنشینان افت توان کاملا محسوس است و در گردنه ها، راننده مجبور به تعویض متوالی دنده از ۳ به ۲ و بلعکس می شود. ضریب دنده ۲ مناسب و هماهنگ با موتور است و کمتر پیش می آید برای افزایش شتاب در دور بالای ۲۵۰۰ دنده ۲، مجبور به معکوس کشیدن داشته باشید و در شتاب گیری با دنده ۲ تا سرعت حدود ۸۲ کیلومتر بر ساعت( دور موتور ۵۷۵۰ ) مشکلی نخواهید داشت و می توانید سرعت ۹۰ کیلومتر نیز با این دنده تجربه کنید. (ردلاین)

دنده ها تا ۶۵۰۰ RPM دور خورده و سپس ECU کات آف می دهد. ترسی در بالا بردن دور برای موتور TU5 نیست، البته در صورتی که از روغن موتور مرغوب برای آن استفاده کرده باشید و سرویس روغن نیز هر ۶ هزار کیلومتر انجام شود. این در حالیست که عدد ۱۰ هزار کیلومتر برای سرویس روغن در دفترچه خودرو عنوان شده است؛ پس اگر خیلی اهل گاز دادن نیستید، مشکلی نیست! می توانید هر ۱۰ هزار کیلومتر سرویس را انجام دهید. ولی رانندگی در دور های بالا باعث داغ شدن روغن، تبخیر و از دست رفتن خاصیت آن می شود و اگر در تعویض روغن حساسیت به خرج ندهید ممکن است به یاتافان زدن و یا سوختن واشر سرسیلندر خودرویتان منجر شود…

در فصل های گرم می توانید از روغن توتال ۷۰۰۰ Quartz با گرانروی ۱۰w40 استفاده کنید؛ البته اطمینان حاصل کنید که روغنی که خریداری می کنید، تقلبی نباشد.

 

در فصل های سرد نیز استفاده از روغن های با گرانروی ۵w30 یا ۵w40 پیشنهاد می شود. در وهله اول استفاده از روغن جنس اصلی و در مرحله بعد، استفاده از یک برند معتبر را برای انتخاب روغن در نظر داشته باشید.

ضرایب دنده ۲۰۶ برای استفاده شهری مناسب تر از جاده به نظر می رسند. در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در دنده ی ۵، دور موتور شمار بر روی عدد ۳۰۰۰ دور بر دقیقه می ایستد؛ این یعنی در آزادراه ها و در سرعت های بالاتر، دور موتور باید در حوالی ۳۵۰۰ – ۴۰۰۰ دور بر دقیقه برای طولانی مدت ثابت بماند که در این صورت مصرف سوخت بالا می رود، استهلاک موتور زیاد می شود و همچنین صدای موتور بیش از اندازه به کابین وارد خواهد شد….

در ادامه شتابگیری با خودرو، از توانایی حرکتی خوب خودرو رضایت خواهید داشت. اما این تا زمانیست که فرمان خودرو خیلی زاویه نگیرد!

برخلاف ۲۰۶ آرسی که در بالا به آن شاره کردیم، دیگر خبری از سیستم تعلیق نیمه مستقل و استرس بار و …. نیست. همچنان دیگر خبری از سیستم کنترل پایداری هم نیست. در ۲۰۶ تیپ۵ شمایید، یک فرمان بی حس، سیستم تعلیق نیمه مستقل و تقسیم وزن نچندان عالی…

بهتر است در لاین عوض کردن و فرمان های ناگهانی کمی بیشتر دقت کنید. شیطنت های خیابانی با ۲۰۶، باید محتاتانه انجام شود و هرچقدر به جلوی خودرو دقت می کنید به عقب آن هم توجه داشته باشید! اگر اهل رانندگی جوانپسندانه تر هستید بعد از مدتی رانندگی با ۲۰۶ و آشنایی با محدودیت های آن، تا حدی با رفتار های خودرو آشنا می شوید و واکنش خودرو در برابر فرمان های ناگهانی و تنش های جاده برایتان قابل پیشبینی می شود که کمک زیادی به کنترل آسان تر خودرو توسط شما می کند. اما با تمام این تفاسیر ۲۰۶ فابریک خودروی پایداری برای تمام خواسته های شما نیست و سیستم تعلیق در نمونه ی نیمه مستقل برای استفاده عادی شهری طراحی شده است.

 

اما برای بهتر کردن پایداری ۲۰۶ می توانید پهنای لاستیک ها را به ۱۹۵ یا ۲۰۵ میلی متر افزایش دهید و از لاستیک های مرغوب تر استفاده کنید. در حال حاضر ایران خودرو از لاستیک با مشخصات ۶۵/۱۸۵/R14 با برند چینی تراینگل یا برند های ساخت داخل یزدتایر و بارز استفاده می کند.

پایین آمدن مرکز ثقل نیز بدون شک تاثیر مستقیم بر روی پایداری هر خودرویی دارد. لذا این نیز راه خوبی برای افزایش پایداری خودروست. اما توجه داشته باشید این درمان نیز مثل هر درمان دیگری عوارض جانبی دارد. خشکی بیش از حد، برخورد زیر خودرو در پستی و بلندی ها، افزایش استهلاک قطعات جلوبندی و …. از عواقب کاهش ارتفاع خودرو هستند؛ در صورتی که قصد کاهش ارتفاع خودروی خود را دارید، سعی کنید اینکار را به یک فرد ماهر بسپارید. کاهش ارتفاع غیر اصولی صدمات فراوان به جلوبندی و تعلیق خودروی شما وارد می کند.

استفاده از استرس بار جلو نیز به پایداری بهتر کمک می کند. نصب استرس بار با هزینه ای کمتر از ۲۰۰ هزار تومان مقدور است ولی توجه داشته باشید هنگام تعویض باتری، کمی دچار دردسر می شوید! چرا که میله ی استرس بار با فاصله کمی از روی باتری عبور می کند.

 

 

سفر با هاچبک شهری چه طعمی دارد ؟!

پیشنهاد نگارنده آن است که اگر خانواده ای پر جمعیت هستید، ۲۰۶ نخرید و اگر خریدید با آن به مسافرت نروید !

تکرار مکررات است اگر بخواهیم به فضا برای سرنشینان عقب ۲۰۶ بپردازیم چرا که همه در جریان محدودیت آن هستند. فضای صندوق نیز ۲۴۵ لیتر است که برای ۲ چمدان دستی مناسب به نظر می رسد. با برداشتن طاقچه عقب می توانید کمی به ارتفاع فضای صندوق اضافه کنید که البته به از بین رفتن دید عقب توسط آینه وسط منجر می شود.

در قسمت جلوی کابین بر خلاف قسمت عقب با فضای خوبی روبرو هستیم و جای پا و سر برای سرنشین نسبتا قد بلند مناسب است.

 

فضای تعبیه شده بر روی داشبرد کاربردی تر از آنچه است که فکر می کنید. همچنین فضای محفظه داشبرد تا قسمتی کار صندوق عقب را برای شما انجام می دهد ! برای این داشبرد بزرگ، روشنایی یکی از ملزومات است که در مدل های ۸۶ به بعد حذف شده است. سیم کشی چراغ داشبرد تا مدل های ۹۱ وجود دارد و با هزینه ی بسیار پایین می توانید این امکان را اضافه کنید.

پس از ۲ ساعت رانندگی با ۲۰۶، بهتر است کنار بزنید و کمی استراحت کنید؛ صندلی های خشک ۲۰۶ راحتی آنچنانی ندارند و در صورتی که به گودی کمر نیز مبتلا باشید، شدت سختی آن حاد تر نیز به نظر شما می آید؛ چرا که تنظیم گودی کمر صندلی حتی برای راننده نیز مقدور نیست.

 

 

۲۰۶، استهلاک ؟

مردم خودرو های فرانسوی را به عنوان خودرو های پر استهلاک میشناسند. نمی توان ۲۰۶ را خودرویی آزاردهنده در زمینه ی استهلاک دانست ولی به هر حال در مورد یک خودرو فرانسوی سخن می گوییم و نمی توانیم از آن به عنوان خودرویی کم استهلاک یاد کنیم.

از هزینه های نگه داری ابتدا به سرویس های ادواری اشاره می کنیم. هزینه ی سرویس روغن، فیلتر روغن، فیلتر هوا و و فیلتر کابین حدود ۱۳۰ الی ۱۶۰ هزار تومان، با توجه به روغن مورد استفاده و اجرت تعمیرگاه مورد نظر متغیر است.

لنت های جلو در صورت استفاده عادی حدود ۴۰ هزار کیلومتر مفید کار می کنند. قیمت لنت های جلو نیز با توجه به کیفیت حدود ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

اما طبق گفته دفترچه هر ۹۰ هزارکیلومتر زمان تعویض تسمه تایم است. باید توجه داشته باشید که هیچ خودرویی ۹۰ هزار کیلومتر را بدون ترافیک نمی پیماید. پس بهتر است ۲۰ هزار کیلومتر از این ۹۰ هزار را به ترافیک اختصاص دهید و ۱۰ هزار کیلومتر را هم سوپاپ اطمینان پاره شدن تسمه تایم در اثر فشار زیاد یا جنس نامرغوب در نظر بگیرید. پس هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه باید تعویض گردد. در خودرو هایی که تایمینگ آن ها توسط تسمه انجام می شود (و نه زنجیر) عمر تسمه ارتباط زیادی با نوع رانندگی نیز دارد. معکوس های غیر اصولی و نادرست، خطر جدی برای تسمه تایم محسوب می شوند. هزینه تعویض تسمه تایم ( جنس مرغوب ) حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است.

صفحه کلاچ مورد مصرفی بعدیست که باز هم تحت تاثیر نوع رانندگی، بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر مفید عمر می کند. هزینه تعویض صفحه کلاچ، حدود ۴۰۰ هزارتومان است(جنس مرغوب).

جلوبندی پژو ۲۰۶ آسیب پذیر است. به طور معمول حدود ۱٫۵ الی ۲٫۵ سال عمر مفید دارد و پس از آن باید به فکر سرویس جلوبندی باشید. میله های موج گیر و بوش های طبق در الویت اند. پس از آن کمک فنرها در معرض خرابی اند. کمک فنر جلو حدود ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. (تک)

معمولا یک سرویس معقول برای جلوبندی با خرابی نه چندان جدی، ۴۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

اکسل عقب خودرو هم هر ۲ -۳ سال نیاز به سرویس دارد. ضعف بلبرینگ های اتصال به بازو های اکسل، ضعف ژامبونی ها و …. از خرابی های شایع اکسل هستند.

سخت روشن شدن خودرو در روز های سرد معمولا مربوط به سنسور اکسیژن است که ایرادی شایع به حساب می آید.

خرابی های دریجه گاز از جمله کپ کردن (بیشتر مربوط به ECU ME7.4.5)، گاز خودرن خود به خودی (ECU های ایرانیزه) نیز از خرابی های شایع ۲۰۶ هستند.

و اما کم هزینه ترین و کلافه کننده ترین خرابی ۲۰۶: خرابی لامپ و چراغ ها !!!

کم پیش می آید در طول یکماه یکی از چراغ های ۲۰۶ شما نسوزد…. البته چراغی که به عنوان قطعه یدکی جایگزین قطعه خراب می کنید، احتمالا کیفیت بسیار پایینی دارد که در تشدید این ایراد، بی شک موثر است.

مه شکن های جلو و چراغ های ترمز در خرابی، گل سر سبد این ضعف هستند.

 

 

نتیجه کلی: ۲۰۶، آری یا خیر ؟

قیمت پژو ۲۰۶: با حدود ۳۰ میلیون تومان هم اکنون می توان یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کم کارکرد و سالم با مدل ۸۹ الی ۹۲ خریداری کرد. کدام خودرو می تواند جایگزین پژو ۲۰۶ باشد ؟ خودرویی ٣٠ ۴٠ میلیونی که در عین ظاهر مناسب و جوانپسندانه و قابلیت حرکتی مناسب، امکانات رفاهی خوب و ایمنی قابل قبول ( حداقل بین خودرو های داخلی ) هم در لیست ویژگی های خود داشته باشد. در تنوع بازار امروز خودرو های زیر ۵۰ میلیون تومان، ۲۰۶ برای قشر جوان، بدون شک خودروی ارزشمندیست.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *