دیسک تراش رومیزی

دیسک تراش رومیزی


روتور ترمز در اتومبیل، بخش مهمی از اجزای تنظیم سیستم ترمز به شمار می‌آید. لازم است که روتورها به طور منظم بررسی و ارزیابی شوند. این کار می‌تواند به افزایش طول عمر خودروی شما منجر شود.

برای این فرایند لازم است تا مراحلی را گام به گام طی کنید.

مراحل تمیز کردن دیسک ترمز

مراحل تمیز کردن دیسک ترمز عبارت است از:

  1. ماشین خود را در یک سطح هموار پارک کنید
  2. پیچ و مهره‌ها را شل کنید
  3. ماشین خود را به کمک جک بالا ببرید
  4. تایرها را خارج کنید
  5. بررسی کنید که دیسک ترمز ارزش تمیز کردن را داشته باشند
  6. استفاده از برس فولادی ضد زنگ
  7. ماشینکاری سطح روتور
  8. تعویض دیسک ترمز

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. ماشین خود را در یک سطح هموار پارک کنید

برای دسترسی به دیسک ترمز، نیاز به بلند کردن خودرو به کمک جک خواهید داشت و بلند کردن ماشین در یک سطح ناهموار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است اتومبیل خود را در یک مکان امن پارک کنید، آن را خاموش نمایید و اطمینان حاصل نمایید که در حین فرایند، ماشین جابه جا نخواهد شد.

۲. پیچ و مهره‌ها را شل کنید

پیش از بلند کردن ماشین، بهترین کار این است که از پیچ و مهره را به کمک آچار مناسب شل کنید. این فرایند، به باز کردن و خارج‌سازی تایر در مراحل بعدی کمک خواهد کرد، پس از آن می‌توانید به سراغ تایرهای بعدی بروید.

۳. ماشین خود را به کمک جک بالا ببرید

اگر پیش از این از جک خودروی خود استفاده نکرده‌اید، بهتر است از دستورالعمل‌های وسیله نقلیه خود برای این کار کمک بگیرید. برای استفاده از جک خودرو، لازم است اطمینان حاصل کنید که آن را در یک نقطه امن و محکم قرار داده‌اید.

به یاد داشته باشید که جک ایستاده، بهتر عمل می‌کند. اضافه کردن بلوک‌های مستحکم در اطراف می‌تواند به افزایش ایمنی خودرو منجر شود.

۴. تایرها را خارج کنید

زمانی که ماشین به طور ایمن بالا می‌رود، شما می‌توانید برای خارج‌سازی تایرها اقدام کنید.
قبل از تمیز کردن دیسک ترمز لازم است تمام چرخ‌ها را بیرون بیاورید تا مجبور نباشید بارها و بارها از ابزار مختلف برای بیرون آوردن هر کدام استفاده کنید.

۵. بررسی کنید که دیسک ترمز ارزش تمیز کردن را داشته باشند

این مورد تنها زمانی نیست که شما بتوانید به دیسک‌های ترمز دسترسی بیابید، بهتر است به صورت دوره‌ای روتور ترمز را تحت بررسی و ارزیابی قرار دهید.

در حین بررسی اگر به این نتیجه دست یافتید که سطح دیسک ترمز دارای ناهمواری است، این مورد بدین معنی خواهد بود که لنت‌ها به طور مساوی با سطح دیسک ترمز تماس نداشته‌اند و در نتیجه منجر به ایجاد پیچیدگی در روتور ترمز شده‌اند. عدم توجه به این مسئله می‌تواند در طول زمان خطرناک باشد.

انتظار می‌رود که پس از طی ۴۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ مایل مسافت طی شده، ضخامت سطح دیسک ترمز و یا لنت‌ها، نازک شود. به همین دلیل لازم است توجه داشته باشید که روتورهای شما ممکن است فرسوده شوند، به همین دلیل تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز در این شرایط ضروری خواهد بود.

۶. استفاده از برس فولادی ضد زنگ

پس از آنکه دیسک ترمز و سایر قطعات را بررسی کردید، می‌توانید برای تمیز کردن دیسک ترمز از یک برس فولادی استفاده کنید.
زنگ‌زدگی مختصر در سطح ترمزهای دیسکی معمولا با سایش ساده برس فولاد ضد زنگ از بین خواهد رفت. در صورت نیاز قلم مو‌های دیگر نیز می‌تواند برای تمیز کردن سایر قطعات پیچیده دیسک ترمز مورد استفاده قرار گیرند.

۷. ماشینکاری سطح روتور

در صورت لزوم و در شرایطی که زنگ‌زدگی قدیمی در سطح ترمز دیسکی وجود دارد، می‌توانید از یک ماشین سنگ‌زنی استفاده کنید، با این حال به کارگیری این وسیله مشروط به این است که تجربه کافی برای استفاده از آن را داشته باشید، زیرا عدم استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند منجر به ماشینکاری عمیق سطح دیسک ترمز شود.
بهتر است مراقب باشید که سنگ‌زنی شما باعث ایجاد ناهمواری بیشتر در روتور ترمز نگردد، به همین دلیل اگر احساس می‌کنید، این کار می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر شود، از انجام آن صرف نظر کنید.

چنانچه احساس کردید که دیسک ترمز در خودروی شما در معرض زنگ‌زدگی قرار گرفته است، برای حل این مشکل می‌توانید رنگ‌های ضد زنگ را به کار ببرید. یک روش دیگر این است که از اسپری‌های تمیز‌کننده برای این کار استفاده کنید.
در صورت نیاز خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا با استفاده از دستگاه دیسک تراش مشکلات مربوط به دیسک ترمز را بر طرف کنند.

۸. تعویض دیسک ترمز

در برخی از دوره‌های بررسی، ممکن است به این نتیجه دست یابید که دیسک ترمز شما بیش از حد فرسوده شده و زنگ‌زدگی در سطح آن غیر قابل حذف است.
اگرچه تعویض و جایگزینی در این شرایط یک راه حل ارزان قیمت نسبت به سایر روش‌ها نخواهد بود، با این حال گاهی اوقات بررسی عوامل زنگ‌زدگی دیسک ترمز بهترین و امن‌ترین گزینه است. به همین دلیل بهتر است هزینه‌های تعویض را متحمل شوید تا از به وجود آمدن هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید.

ابزار مورد نیاز برای تمیز کردن دیسک ترمز

برای تمیز کردن دیسک ترمز و یا به طور کلی سایر قطعات سیستم ترمز به ابزاری نیاز خواهید داشت که می‌تواند در این پروسه به شما کمک کند:

  1. روان‌کننده
  2. برس سیمی و یا فولادی
  3. جک خودرو
  4. پیچ گوشتی
  5. واشر پلاستیکی
  6. نازل هوا
  7. اسکراپ پد

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. روان‌کننده

روغن و گریس به طور کلی مسئولیت مسواک زدن فلزاتی که با یکدیگر در تماس هستند را بر عهده دارد. برای تمام بخش‌های فلزی که به هم متصل هستند، روانکاری یک گزینه مناسب در فرایند تمیز کردن است. می‌توانید از روغن سیلیکون برای قطعات فلزی به لاستیک استفاده کنید. بهتر است این روان‌کننده‌ها را حتما در نزدیکی خود داشته باشید.

۲. برس سیمی و یا فولادی

این ابزار برای حذف زنگ‌زدگی در سطح روتور و یا کالیپر ترمز بسیار موثر خواهد بود.

۳. جک خودرو

استفاده از جک ماشین به بلند کردن اتومبیل شما و خارج‌سازی تایرها کمک خواهد کرد.

۴. پیچ گوشتی

به شما کمک خواهد کرد تا پیچ‌ها را شل کنید و یا آن‌ها را سر جای خود محکم کنید.

۵. واشر پلاستیکی

آن‌ها باعث می‌شوند تا هر نشتی از هر سطحی که ممکن است با آن مواجه شوید، مسدود شود.

۶. نازل هوا

این ابزار منجر می‌شود تا هوای فشرده در سوراخ لنت را خارج کنید.

۷. اسکراپ پد

می‌توانید برای تمیز کردن به کمک آب و صابون به منظور حذف خاک و روغن از سطح دیسک ترمز، از این پدها استفاده کنید.

تمام این وسایل باعث می‌شود تا تمام قطعات ترمز به خوبی در موقعیت خود قرار بگیرند و در نتیجه خوردگی و زنگ‌زدگی در سطح آن‌ها کاهش یابد. توصیه‌ای که وجود دارد این است که به صورت دوره‌ای، سیستم ترمز خودروی خود را بررسی کنید و حداقل هر یک سال یک بار آن را تمیز کنید.

در نهایت با تمام تفاسیر، در صورتی که احساس کردید به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آیید و یا تجربه کافی برای انجام آن را ندارید، می‌توانید با مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای، از او بخواهید که تمیز کردن دیسک ترمز اتومبیل شما را انجام دهد.
هنگام بررسی و تمیز کردن دیسک ترمز اگر دیسک ترمز خودرو مشکل داشته باشد با کمک دستگاه دیسک تراش درجا و سایر دستگاه‌های مربوط مشکلات دیسک خودرو بر طرف می‌شود.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *