دیسک تراش رومیزی

دیسک تراش رومیزی


اگر از جمله افرادی باشید که به خودرو خود اهمیت می‌دهید، به نظر می‌رسد اگر خودتان بتوانید کارهای مربوط به تعمیرات را انجام دهید، می‌توانید در هزینه‌های نگهداری خودرو صرفه جویی نمایید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای نگهداری خودرو مورد استفاده قرار بگیرد، چک کردن و بررسی قطعات خودرو می‌باشد که در این بین قطعاتی که مخصوص فرآیند ترمزگیری می‌باشد نیز در زمره مواردی است که می‌تواند مهم باشد.

سیستم‌های ترمز گیری دارای قطعات متفاوتی مانند دیسک ترمز هستند که در برخی از موارد اگر به ایراداتی که دارد توجه کافی نشود، رانندگی را با ریسک همراه می‌کند.

علت تمامی چنین مواردی تا حدودی می‌تواند وضوح زیادی داشته باشد اما تاب برداشتن نیاز به توضیح دارد، همانطور که می‌دانید برای حرکت و ایستادن خودرو، دما بالا می‌رود و دما، در برخی از موارد به حدی می‌رسد که می‌تواند منجر به تغییر شکل دیسک ترمز شود که با استفاده از دستگاه دیسک تراش مشکل بر طرف می‌شود.
در برخی از موارد به دلیل اینکه خودرو در حال حرکت می‌باشد و از داخل آب رد می‌شود و یا این که قبل از سرد شدن خودرو، وارد کارواش می‌شود می‌تواند منجر به تغییر شکل شود.

وجود تغییرات دمایی که به وجود می‌آید، بافت صاف و صیقلی دیسک‌های ترمز تغییر پیدا می‌کند و در بهترین حالت، ساده‌ترین مشکلی که ایجاد می‌کند، بروز صدا و سوت کشیدن، لرزش خودرو یا منحرف شدن خودرو در هنگام ترمزگیری می‌شود که در همه این حالت‌ها می‌تواند توان ترمزگیری را زیر سوال ببرد.

برای رفع چنین ایرادهایی می‌توان از روش‌های ساده‌ای بهره برد ولی می‌توانید خودرو را به تعمیرکار نیز نشان دهید اما متحمل هزینه‌های بیشتری خواهید شد به همین دلیل بهتر است که خودتان بتوانید به تعمیر دیسک ترمز بپردازید.

برای این که به یک تعمیرکار دیسک ترمز تبدیل شوید می‌توانید در ۴ گام، مراحل زیر را طی کنید.

قدم اول

در ابتدا بهتر است قبل از هر کاری به سلامتی و نکات ایمنی توجه کنید و در این مورد بهتر است اشاره شود که برای شروع، اقدام به خرید یک دستکش برای محافظت از دست‌ها و تهیه سه پایه برای ایجاد تعادل کنید.
در برخی از موارد، گرد و غباری که در بین موتور خودرو قرار دارد، برای برخی از افراد، حساسیت زا می‌باشد و بدین منظور بهتر است ابتدا موتور را بشویید و خودرو را به کارواش ببرید تا، گرد و غبار موجود بر روی آن از بین برود و گرد و غبار موجود در لنت نیز از بین برود.
بعد از این مرحله می‌توان چرخ‌ها را باز کرد و به سیستم ترمز دسترسی پیدا کرد که در ابتدا بعد از برداشتن چرخ‌ها به کالیپر ترمز می‌رسید که در همه خودرو‌ها وجود دارد و معمولا با استفاده از دو پیچ بزرگ آن‌ها را به کمک فنر خودرو متصل کرده‌اند.

کاری که در این مرحله باید انجام دهیم، باز کردن پیچ‌های کالیپر است که در ادامه ترمز نمایان می‌شود، تاثیر فشار کالیپر ترمز بر عملکرد ترمز بسیار زیاد است. نکته‌ای که در این مرحله وجود دارد این است که کالیپر را با استفاده از بست‌های پلاستیکی، با ستون کمک فنر بسته شوند زیرا وزن سنگینی دارد و آویزان بودن آن می‌تواند به شلنگ ترمز آسیب بزند.

قدم دوم

در این مرحله نوبت به خارج کردن دیسک می‌رسد که برای خارج کردن باید به این نکته توجه شود که دیسک‌ها در دو حالت قرار می‌گیرند یکی اینکه کاملا رها هستند و با استفاده از فشاری که وزن دیسک دارد و با استفاده از پیچ‌های چرخ می‌تواند آن‌ها را در جای خود قرار داد حالت دیگر به این صورت است که با استفاده از یک پیچ کوچک در جای خود محکم می‌شود، تنها تفاوتی که این دو حالت دارند در میزان ریسک و خطر باز کردن ترمز می‌باشد.

قدم سوم

اگر مرحله دوم را به خوبی سپری کرده باشید، شما دارای یک دیسک ترمز هستید و می‌توانید برای تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز را به دست یک تراشکار باتجربه بسپارید تا زوائد آن را از بین ببرد و دیسک را به شکلی در بیاورد که مناسب خودرو شما می‌باشد.

 

کاری که تراشکار برای دیسک ترمز انجام می‌دهد می‌تواند به صورت برداشتن مقداری از دیسک یا برداشتن تمامی ناهمواری‌ها باشد و یا اینکه در برخی از موارد می‌تواند تاپ دیسک را بگیرد.

قدم چهارم

در چنین مرحله دیسک ترمز را به دست تراشکار سپرده‌اید و در یافت کرده‌اید و نوبت آن فرا رسیده است که بتوانید مراحل یک و دو را به صورت عکس طی کنید و دیسک را در جای خود قرار دهید و از آن استفاده نمایید.

بعد از طی مراحل ذکر شده می‌توانید خودرو را روشن نمایید و با اعمال فشار روی پدال، بتوانید لنت‌ها را در جای خود قرار دهید که در این صورت اگر لنت‌ها نیز دچار ساییدگی شده باشند، بعد از سپری کردن چند کیلومتر، در اثر سایش، لنت‌ها نیر صاف می‌شوند و اصطکاک را کم می‌کنند که در نتیجه خودرو می‌تواند آرام و نرم حرکت کند.

در این بین رعایت چند نکته الزامی می‌باشد، به عنوان مثال بهتر است برای تعویض لنت‌های ترمز توجه بیشتری داشته باشید زیرا لنت ترمزی که خراب شده باشد، خسارت‌های زیادی را به دیسک ترمز وارد می‌کند.

بعد از ترمزگیری شدید از ریختن آب روی موتور و چرخ خودداری کنید زیرا اجزای ترمز و موتور در داغ ترین حالت خود قرار می‌گیرند و در اثر تغییر دمای شدیدی که ایجاد می‌شود، دچار مشکل و تغییر شکل می‌گردنند.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *