تعویض کالیبر ترمز

تعویض کالیبر ترمز


در سیستم ترمز دیسک پیستون‌هایی وجود دارند که از نیروی مایع ترمز هیدرولیک برای توقف خودرو استفاده می‌کنند. به طور خاص پیستون‌ها باعث تماس بین پدهای ترمز و چرخ‌های خودرو شده و با فشار بر روی دیسک ترمز و ایجاد اصطکاک باعث توقف ماشین می‌شوند. یکی از قسمت‎های مهم خودرو کالیبر ترمز است که در صورت بروز مشکل، باید نسبت تعویض کالیبر ترمز اقدامات لازم انجام گیرد.

گیربکس‌ها تعداد زیادی پیستون داشته که می‌توانند طرح ثابت یا شناور باشند. پیستون‌های ثابت در دو طرف کالیبر قرار دارند و ثابت می‌باشند. آن‌ها در مرکز روتور ترمز قرار دارند. در نوع شناور یک پیستون در یک طرف قرار دارد که می‌تواند به سمت دیگر حرکت کند و فشار پد از هر دو طرف اعمال می‌شود.

به طور کلی کالیبر ترمز دیسک سخت و با دوامی است، زیرا در شرایط چرخش چرخ‌ها شرایط سختی را متحمل می‌شوند. طول عمر کالیبرها به طور قابل ملاحظه‌ای بستگی به نحوه ی رانندگی و شرایط آب و هوایی منطقه دارد و همچنین سطح رطوبت هوا، بارش و هر گونه رطوبت که از طریق روغن موتور جذب شده ایجاد شود. خصوصا اگر رطوبت به مدت طولانی تعویض نشوند.

از آنجایی که درجه حرارت داخل کالیبر می‌تواند به ۲۱۲ درجه فارنهایت برسد، هر آب و رطوبتی که به مایع ترمز می‌رسد به بخار تبدیل می‌شود.
این بخار آب جایگزین شده و متراکم می‌شود و نهایتا باعث زنگ‎زدگی و خوردگی خواهد شد.

خوردگی‌ها روی دیواره‌های سیلندر و کالیبر ایجاد می‌شود. سطوح خشن شده و باعث سایش سیلندر در مهر و موم‌ها می‌شود. از آنجایی که مهر و موم‌های پیستون سخت و کاملا خشک هستند و انعطاف‌پذیر نیستند باعث خرابی و کم شدن مقاومت آن‌ها می‌شود. اگر این خوردگی به یک نقطه بحرانی در کالیبر برسد. پیستون‌ها گیر کرده و محدود شدن حرکات آن‌ها را در پی دارد.

کالیبرهای شناور

همانطور که قبلا ذکر شد کالیبرهای شناور به سمت خارج حرکت می‌کنند. پد داخلی در ابتدا به روتور وصل است و باعث می‌شود کالیبر به سمت بالا حرکت کرده و پد خارجی با روتور تماس پیدا کند.
زمانی که ترمزها آزاد می‌شوند کالیبرهای شناور به وسط روتور می‌رسد. اگر کالیبرهای شناور دارید، مهم است که پیچ‌ها، بوش‌های لاستیکی و تمام قطعاتی که باعث عملکرد بهتر ترمز می‌شود، مرتبا بررسی شوند. از نظر خوردگی قسمت‌های مختلف باید کنترل شوند. چنان‎چه دیسک خودرو آسیب ببیند با کمک دستگاه دیسک تراش قابل تعمیر است.

توجه داشته باشید که همه قسمت‌ها باید تمیز و مرتب باشند. همچنین مایع ترمز باید تمیز و خالص باشد. هنگام تعویض کالیبرها باید قطعات دیگر بر حسب نیاز تعویض شوند.
لازم است پین‌های کالیبر بررسی شوند، اگر پین‌ها گیر کرده باشند، مانع از حرکت بخش کشویی کالیبر شده و ترمز مناسبی خواهید داشت.

مشکلات کالیپر

۱. کشیده شدن به یک طرف: گاها هنگام گرفتن ترمز وسیله نقلیه به یک سمت کشیده می‌شود و عملکرد خوبی را نخواهید داشت.
۲ پدهای ناهموار: پدهای آسیب دیده و زنگ زده باعث می‌شود که حرکت راحت و آزادانه انجام نشده و تماس در زمان لازم انجام نمی‌شود.
وقتی یک کالیبر در محل خود قرار نداشته باشد، به علت سایش و خوردگی بیش از حد ترمز عملکرد خوبی نخواهند داشت. در کالیبرهای ثابت هم ممکن است پیستون‌ها گیر کرده و به وظیفه خود عمل نکننددر نتیجه‎ی کلی، تماس پد با روتور برقرار نمی‌شود. حتی احتمال زنگ‎زدگی روتور هم می‌تواند این مسئله را ایجاد کند.
۳. نشت مایع ترمز: طبق گفته‌های قبلی سطوح بالای حرارت و هر گونه خوردگی می‌تواندبه علت میزان بالای آب موجود در مایع ترمز باشد.
نشت مایع ترمز باعث از بین رفتن مهر و موم لاستیکی آن شده و کالیبرها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. هنگامی که نشت به نقطه ی خاصی برسد، فشار کاهش یافته و ترمز به خوبی عمل نخواهد کرد.
هرگونه نشت ترمز بسیار خطرناک است. اگر مایع، نشت زیادی داشته باشد، بنابراین  وسیله‎ی نقلیه، سیستم ترمز هیدرولیکی خود را از دست می‎دهد.
۴. سر و صدای غیر معمول ترمز: صداهای غیر معمولی و جیغ کشیدن وسیله نقلیه زمانی است که از ترمز استفاده نمی‌شود ولی اصطکاک بین چرخ‌ها و پدها ایجاد می‌شود. وقتی پیستون‌ها به طور جزیی و نه کامل در حفره‌های سیلندر گیر کرده باشند، باعث سطوح نامنظم سر و صدای می‌شود.

تعویض کالیبر در دو طرف

تعویض کالیبر در دو طرف باید انجام شود تا عملکرد مناسب ایجاد شود. هر دو را به عنوان مجموعه‌ای یکسان باید تعویض کرد. اگر یک طرف دچار مشکل شده باید دو طرف را تعویض کنید تا اطمینان حاصل کنید که آن‌ها با هم یکسان و هماهنگ هستند. از آن‎جا که ایمنی خودرو به سیستم ترمز بستگی دارد، در صورت بروز هرگونه آسیب به سیستم ترمز و دیسک ترمز باید اقدامات لازم با کمک دستگاه‎های مخصوص نظیر دستگاه دیسک تراش درجا، دستگاه دیسک تراش و … انجام گیرد.

زمان مناسب برای تعویض

کالیبرها باید به طور کامل و مرتب بازرسی شوند. از نظر خوردگی، نشت یا هر نشانه‌ی دیگر باید کنترل شوند. زمان تعویض پد و روتور، بهترین زمان برای تعویض کالیبر ترمز می‌باشد.
سیستم ترمز باید با مایع جدید فشرده شده تا هوا از بین برود. برای اطمینان از این امر باید کالیبر و مایع ترمز همزمان تعویض شوند. رایج‌ترین قطعات ترمز پدها، روتورها و کالیبرها می‌باشند که باید به طور منظم و زمان‎بندی شده کنترل، بررسی و تعویض شوند تا در صورت بروز مشکل با استفاده از دستگاه کاسه چرخ تراش، دستگاه دیسک تراش و … آسیب بر طرف شود.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *