قیمت دیسک تراش رومیزی

قیمت دیسک تراش رومیزی


اغلب میان مردم تصورات اشتباهی درباره دیسک ترمز رایج است که لزوما صحیح نیستند و باور به این افسانه‌ها مشکلات واقعی سیستم ترمز را حل نمی‌کند.
این تصورات رایج ممکن است در توانایی‌های یک تکنسین خودرو برای تشخیص مشکلات مربوط به دیسک ترمز اختلال ایجاد کند و رفع آن‌ها را با انواع دستگاه دیسک تراش دچار تاخیر کند.
به همین دلیل است که در بسیاری از موارد مردم از نحوه عملکرد بسیاری از متخصصان خودرو ناراضی هستند و پس از انجام تعمیر همچنان معتقدند که مشکلات آن رفع نشده است.

تصورات نادرست درباره دیسک ترمز

برخی از این تصورات نادرست درباره دیسک ترمز به شرح زیر هستند:

  1. حداقل ضخامت روتور ترمز بر اساس گرما تعیین می‌شود
  2. رطوبت در دیسک ترمز منجر به کاهش عملکرد خواهد بود
  3. پیچیدگی و تاب برداشتن دیسک ترمز
  4. تمام روتورهای ترمز به یکدیگر شبیه هستند
  5. دیسک ترمز جدید نیاز به ماشینکاری دارد
  6. به میکرومتر نیازی نخواهد بود
  7.  اندازه‌گیری سختی لنت ترمز
  8. ترمزها نیاز به گرم شدن دارند
  9. اغلب دیسک‌های ترمز نویز تولید می‌کنند

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. حداقل ضخامت روتور ترمز بر اساس گرما تعیین می‌شود

این باور لزوما صحیح نخواهد بود. در صورتی که لنت‌های ترمز اتومبیل شما ضخامت کافی نداشته باشند و در عین حال پیستون شروع به نشتی کند، مورد دوم باعث نارسایی سیستم ترمز خواهد شد. در بسیاری از موارد گرما، انحراف و نازک شدن ضخامت ارتباط مشخصی با کاهش لایه ضخامت لنت ترمز نخواهد داشت.

۲. رطوبت در دیسک ترمز منجر به کاهش عملکرد خواهد بود

در بسیاری از موارد شما ناچار به رانندگی در آب و هوای بارانی و یا عبور از گودال‌ها و فرورفتگی‌های آکنده از آب هستید، به همین دلیل این مورد دلیل محکمی بر نارسایی دیسک ترمز در خودروی شما نخواهد بود، هر چند در طولانی مدت می‌تواند باعث زنگ‌زدگی سطح آن شود، اما در این مدت دیسک ترمز به خوبی به کار خود ادامه خواهد داد. به طور کلی عوامل زنگ‌زدگی دیسک ترمز باید جدی گرفته شود.

هنگام حرکت وسایل نقلیه، روتورهای دیسک ترمز چرخانده می‌شوند و در نتیجه باعث خواهند شد که آب از سطح روتور خارج شود. می‌توان عنوان کرد که وجود آب بر روی لنت و یا دیسک ترمز قابل پیش‌‌بینی خواهد بود. به عنوان مثال در برخی از خودروها مانند مرسدس بنز، برای حذف آب از سیستم خودکار استفاده می‌شود.

۳. پیچیدگی و تاب برداشتن دیسک ترمز

در بسیاری از موارد ممکن است که پیچیدگی و تاب برداشتن در دیسک ترمز، به اشتباه توصیف شود.
در واقع این دو پدیده جدا خواهند بود و حتی اگر به صورت تکی و یا ترکیبی با یکدیگر اتفاق بیفتند، هیچ ارتباط روشنی با انحراف در دیسک ترمز خودرو نخواهند داشت.

این پدیده‌ها شامل تنوع گشتاور ترمز و تنوع ضخامت دیسک ترمز خواهند بود. تنوع گشتاور اغلب در چهره روتور ترمز قابل مشاهده خواهد بود، به صورتی که سبب می‌شود روتور به سمت کالیپر ترمز منحرف شود.

تفاوت گشتاور در سراسر دیسک ترمز می‌تواند ناشی از ناسازگاری در ساخت و یا ناپایداری مواد اصطکاکی باشد. هر چند این مسئله باعث پوسیدگی نخواهند شد اما منجر می‌شود که وسیله نقلیه دچار لرزش باشند.

نتیجه اندازه‌گیری ضخامت سطح دیسک ترمز، در نقاط مختلف اطراف روتور متفاوت خواهد بود. همانطور که ضخامت متغیر روتور از طریق کالیپر ترمز محدود می‌شود، پیستون قادر به حرکت به داخل و خارج خواهد بود و زمان‌هایی که متوقف می‌شود، پالس‌هایی را در پدال ترمز ایجاد می‌کند. تشخیص این مسائل از یکدیگر باعث می‌شود تا تعیین مشکلات به راحتی انجام گیرد.

نصب یک دیسک ترمز در کارخانه به یک وسیله نقلیه دلیل محکمی بر این نیست که حتما مناسب آن خودرو و آن راننده خاص است. ممکن است روتورهای ترمز بی کیفیت ساختار و متالورژی متفاوتی از یکدیگر داشته باشند. بهتر است بهترین نوع روتور ترمز را برای توقف ایمن در خودروی خود بیابید.

۵. دیسک ترمز جدید نیاز به ماشینکاری دارد

لازم است که دیسک ترمز جدید، با توجه به مشخصات خود تکمیل و آماده نصب باشند.
در همین میان بهتر است هنگام نصب، مشکلات آن‌ها با کمک دستگاه دیسک تراش درجا برطرف شود.
با این حال دیسک‌های ترمز جدید عموما به ماشینکاری نیاز نخواهند داشت. این کار باعث می‌شود که طول عمر آن‌ها کوتاه‌تر از حد معمول شود. علاوه بر آن ممکن است که سطوح روان‌تر با این کار ناچار به ترک دیسک ترمز شوند.

تحمل تولید برای حداکثر دیسک ترمزهای جدید به صورت متوسط حدود ۰.۰۰۱ اینچ و یا کمتر خواهند بود. برخی از وسایل نقلیه، به طور خاص نسبت به روتور ترمز بسیار حساس هستند، به طوری که به میزان ۰.۰۰۱۵ اینچ می‌تواند پالس قابل توجهی ایجاد کند.

۶. به میکرومتر نیازی نخواهد بود

برخی از تعمیرکاران سطح دیسک ترمز را با استفاده از چشم غیرمسلح اندازه‌گیری می‌کنند. برخی از تکنیک‌ها نشان می‌دهند که ابزار اندازه‌گیری مناسب و باکیفیت وجود ندارد.

با این وجود حقیقت این است که میکرومتر می‌تواند برای اندازه‌گیری ضخامت روتور ترمز به نحوی کاملا موثر عمل کند.

۷. اندازه‌گیری سختی لنت ترمز

یکی از اصطلاحات برای اندازه‌گیری سختی لنت ترمز، میزان فشردگی آن است. بسیاری از مهندسان ساخت، معمولا فشردگی را به عنوان اندازه‌گیری کنترل کیفیت تولید و نه به عنوان اندازه‌گیری عملکرد در نظر می‌گیرند. فشرده‌سازی یک ویژگی بسیار مهم به شمار می‌آید، به صورتی که قادر است تا پدال ترمز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با این حال نویز، سایش روتور و پالس در آن بسیار کم خواهد بود.

استفاده از مواد اصطکاکی برای جلوگیری از کاهش عملکرد یک وسیله بسیار لازم خواهد بود. وجود لنت‌های ترمز مناسب در خودرو، می‌تواند طیف وسیعی از تحمل درجه حرارت را ارائه دهد.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که عنوان پد نرم به یک پدال آلی و یا سرامیکی تعلق می‌گیرد. این مواد می‌توانند باعث ایجاد گشتاور مناسبی در سیستم ترمز شوند.

۸. ترمزها نیاز به گرم شدن دارند

لنت‌های ترمز خیابانی برای تولید گشتاور ترمز طراحی شده‌اند، به صورتی که قادر هستند حتی در دماهای بسیار پایین این امکان را ارائه دهند. با این حال مواردی به صورت استثنا نیز وجود دارد. بسیاری از لنت‌های ترمز در خودروهای مسابقه‌ای، کارایی بالایی ارائه می‌دهند، هر چند که بسیاری از آن‌ها به گرما برای تولید بیشترین ضریب اصطکاک نیاز دارند، اما برای رانندگی در بزرگراه‌های معمولی قابل استفاده نخواهندبود.

۹. اغلب دیسک‌های ترمز نویز تولید می‌کنند

زمانی که ترمز اعمال می‌شود، برخی از لنت‌های ترمز لرزش ایجاد می‌کنند. این مورد باعث می‌شود که راننده صدایی را از سمت سیستم ترمز خود بشنود. کاهش لایه ضخامت لنت ترمز می‌تواند باعث شود که به مرور سر و صدای ناشی از آن بیشتر شود، با این حال در همان ابتدای کار شنیدن این صدا کمی عجیب خواهد بود.

به طور معمول ممکن است که صداهایی با فرکانس بالا ناشی از کالیپر، روتور ترمز و یا لنت‌ها باشد. به همین دلیل بهتر است بررسی شوند.

توجه به این نکات و بررسی آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا سیستم ترمز خود را بهتر بشناسید و در صورت بروز مشکل از آن‌ها آگاه شوید و در سریع‌ترین زمان ممکن درصدد رفع آن‌ها برآیید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *