علائم هشدار دهنده برای تعویض سیستم ترمز‌

علائم هشدار دهنده برای تعویض سیستم ترمز‌


در برخی از موارد خودروی شما نشانه‌هایی را نشان می‌د‌هد که ناشی از این است که سیستم ترمز نیاز به تعویض و یا بررسی دارد. علائم هشدار دهنده برای تعویض سیستم ترمز‌ را باید جدی بگیریم.

به صداها خوب گوش دهید

دو راه کلی برای چک کردن سیستم ترمز و صفحه دیسک ترمز وجود دارد:
۱- با گوش دادن به صداها می‌توانید از وجود مشکلات احتمالی در دیسک ترمز مطلع شوید. برای این کار ابتدا به فاصله میان پد ترمز و چرخ‌ها نگاه کنید و اطمینان یابید که فاصله‌ای میان آن‌ها وجود نداشته باشد.
پدترمز در صورتیکه خارج از روتور فلزی ترمز قرار گرفته باشد، فشرده می‌شود و آسیب می‌بیند. در حالت استاندارد باید حدود ۴/۱ اینچ از پد ترمز را مشاهده کنید در غیر این صورت لازم است که سیستم ترمز خود را بازرسی و با جایگزین نمایید.

در برخی از مواقع ممکن است هنگام رانندگی پس از فشار دادن پدال ترمز صدای شدید و یا وحشتناکی از سمت سیستم ترمز بشنوید، این یک علامت هشدار برای شما است و نشان دهنده این است که لنت‌های ترمز شما نیاز به جایگزینی دارند.
پس لازم است که از این صداها آگاه باشید (هرچند این صداها به اندازه کافی بلند هستند و به راحتی قابل شنیدن می‌باشند). اگر این صداها را به طور منظم می‌شنوید بهتر است هرچه سریع‌تر خودروی خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای خودرو بسپارید تا تعمیرکار با استفاده از دستگاه دیسک تراش، دستگاه دیسک تراش درجا و … مشکل خودروی شما را بر طرف کند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش آید، قرار گرفتن خودروی شما در معرض باران و یا رطوبت است، هم‌چنین هنگام شستن خودرو، وجود رطوبت می‎تواند سبب زنگ‌زدگی روتور ترمز شود.
بنابراین زمانی که برای اولین بار پدال ترمز را فشار می‌دهید، صداهای ناشی از زنگ‌زدگی خودرو ممکن است بیشتر شوند.

وجود نشتی

یکی دیگر از نشانه‌ها و علائم در آسیب سیستم و دیسک ترمز، فشار دادن پدال تا آخر برای ترمز‌های کوچک و سریع است، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود نشتی در سیستم و یا دیسک ترمز باشد.
این نشتی ممکن است به علت بروز مشکل در شلنگ ترمز و یا نشتی مایع ترمز باشد. از دیگر نشانه‌های هشدار دهنده از نشتی ترمز، نشتی مایع ترمز زمانی است  که ماشین پارک شده باشد. مایع ترمز مانند روغن ترمز می‎باشد اما رنگ آن روشن‌تر است.

کشیده شدن خودرو

اگر زمانی که ترمز می‌کنید، خودروی شما به سمت جلو کشیده می‌شود، ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که لنت‌های ترمز دچار مشکل شده‌اند و خودروی شما نیاز به تنظیم دیسک ترمز و یا تخلیه مایع ترمز و یا جایگزین کردن آن باشد. برای تنظیم دیسک خودرو باید به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‎های مجاز مراجعه کنید و با توجه به قیمت دستگاه دیسک تراش، لازم است شخصی که با این دستگاه کار می‎کند، از قبل آموزش‌های لازم کار با دستگاه را گذرانده باشد.

صدای سنگ زنی

صدای سنگ زنی بلند ناشی از سیستم ترمز ممکن است نشان دهنده این باشد که پد ترمز شما دچار مشکل شده است. به احتمال زیاد پس از جایگزینی، صداهای ناشی از دیسک ترمز پایان می‌یابد.
سر و صدای زیاد با برخورد دو قطعه فلز شامل دیسک و کولیس می‌تواند ناشی از بروز مشکل در رتور ترمز باشد. بنابراین شاید نیاز داشته باشید که روتور ترمز خود را بررسی و یا جایگزین نمایید.

ایجاد لرزش هنگام ترمز

فشاردادن پدال ترمز و پس از آن لرزش خودرو نشان دهنده این است که روتورهای ترمز دچار مشکل و ناهماهنگی شده‌اند.
لنت‌های ترمز معمولا با یک نوع رزین اتصال دهنده نگهداری می‌شوند. ایجاد و یا بروز مشکل از جایی شروع می‌شود که چسب‌ها داغ می‌شوند و در سراسر روتور ترمز تخلیه می‌شوند.
درحالت ایده‌آل این لایه رزین به صورت مساوی در سطح دیسک ترمز پخش می‌شود، اما اگر پد ترمز بیش از حد داغ شود، رزین به صورت یکنواخت توزیع نمی‌شود. تعمیرکاران معمولا این حالت را لعاب می‌نامند که باعث ایجاد لرزش در پدال ترمز می‌شوند.
اگر ارتعاش و لرزش خودرو به خصوص در زمان ترمز گرفتن رخ می‌دهد نشان از بروز مشکل در روتور ترمز می‌باشد. آسیب در روتورترمز در طولانی مدت ایجاد می‌شود، رانندگی در شیب‌های تند نیز ممکن است در ایجاد صدمه به روتور ترمز دخیل باشد، زیرا به دلیل اصطکاک به وجود آمده روتور ترمز داغ شده و دچار آسیب شوند. لرزش ایجاد شده می‌تواند به این دلیل باشد که لنت‌های ترمز به صورت صحیح قادر نیستند که در جای خود قرار گیرند. اگر در این شرایط مجبور به رانندگی هستید، بهتر است به صورت دوره‎ای توقف کنید تا اجازه دهید سیستم ترمز خنک شود.

مدت زمان لازم برای ترمز کردن

در برخی از شرایط لازم است برای گرفتن ترمز به صورت کامل فشار بیشتری را بر روی پدال ترمز اعمال کنید. در این شرایط و هنگامی که در حال رانندگی در شیب‌های تند مانند دامنه‌ی کوه و یا دشت هستید، ضروری است که سیستم ترمز خود را قبل از رانندگی بررسی نمایید و در صورتیکه نیاز به تعویض دارد آن را جایگزین کنید.

هنگامی که ترمز را فشار می‌دهید، ممکن است که خودرو به سمت چپ و یا راست منحرف شود. البته مسئله‎ای که وجود دارد این است که غیر از وجود اشکال در سیستم ترمز ممکن است که مشکلات ناشی از مسائل دیگری مانند بالانس نبودن تایرها و یا مشکل در کالیپر ترمز باشد.

در بسیاری از موارد چیزی که ممکن است نادیده گرفته شود، نگهداری صحیح از سیستم و دیسک ترمز می‌باشد. اما نگهداری درست و بررسی منظم سیستم ترمز می‌تواند در افزایش طول عمر خودرو و سیستم ترمز آن موثر باشد و از ایجاد هزینه‌های بعدی یا تعمیرات گران قیمت در آینده جلوگیری کند.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *