زنگ زدگی دیسک تراش

زنگ زدگی دیسک تراش


بی شک پس از مدت طولانی رانندگی به این نتیجه دست یافته‌اید که گرد و غبار در سطح روتور ترمز می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
در شرایطی ممکن است مشاهده کنید که ترمزهای شما خوب هستند اما دچار زنگ‌زدگی شده‌اند. در اصل این مسائل می‌تواند منجر به زنگ‌زدگی دیسک ترمز شود، به این معنی که با گذشت زمان این مورد می‌تواند باعث خرد شدن و ایجاد ترک در روتور ترمز شود.
مسئله‌ای که وجود دارد این است که تنها با برداشتن چرخ‌ها می‌توانید برای تمیز کردن دیسک ترمز در خودروی خود اقدام کنید. حتی در این لحظه لازم است مراقب باشید تا مشکلاتی را برای ترمزهای خود ایجاد نکنید.
بررسی زنگ‌زدگی دیسک ترمز بسیار ساده خواهد بود.
برای این کار بهتر است ماشین خود را در یک پارکینگ خالی و یا جایی که از نظر تردد خلوت است، انجام دهید. پس از آن با سرعت کم حدود ۵ تا ۱۰ مایل در ساعت، ترمز کنید.
اگر ترمزهای شما مثل قبل به توقف کامل خودروی شما منجر شوند، مشکلی در سطح روتور ترمز وجود نخواهد داشت، اما در صورتی که نیاز به فشار بیشتر بر روی پدال برای کاهش سرعت داشته باشید، این مورد می‌تواند ناشی از بروز مشکل در سطح دیسک ترمز باشد.

هرچند این مسئله در ابتدا آسیب عمده‌ای به اتومبیل شما وارد نمی‌کند، با این حال لازم است تعمیرات آن را به صورت دوره‌ای انجام دهید.
رانندگی گسترده و مداوم در مسیرهای مرطوب، می‌تواند به مرور منجر به افزایش این مشکلات در خودروی شما شود. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث اکسایش و یا زنگ‌زدگی دیسک ترمز شود.

عوامل موثر در زنگ‌زدگی دیسک ترمز

مهم‌ترین عوامل در زنگ‌زدگی دیسک ترمز عبارتند از:

  1. نقش رطوبت
  2. نمک در سطح جاده‌ها
  3. مواد روتور ترمز

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم کرد.

۱. نقش رطوبت

دیسک‌های ترمز فلزی و یا ساخته شده از چدن، تحت رطوبت ممکن است دچار واکنش با اکسیژن شوند.
این مسئله در سراسر روتور اتفاق خواهد افتاد. به این دلیل که عمل ترمز، سطوح اصطکاک را از بین می‌برد، انباشته شدن خوردگی معمولا در اطراف لبه‌های بیرونی و سطح داخلی دیسک قابل مشاهده است.
در آب و هوای بارانی و یا به طور کلی مرطوب، قطعات سیستم ترمز بیش از پیش در معرض زنگ‌زدگی قرار خواهند داشت.
دستگاه دیسک تراش برای بر طرف کردن مشکلات دیسک ترمز کاربرد دارد.

۲. نمک در سطح جاده‌ها

در شرایطی که برف سنگین در جاده‌ها وجود دارد، برای سهولت در تردد خودروها، اقدام به نمک پاشیدن در سطح مسیر می‌کنند.
نمک می‌تواند زنگ‌زدگی چدن را تسریع کند.
به همین دلیل بهتر است اگر خودروی شما به صورت متوالی در این شرایط قرار می‌گیرد، در دوره‌های منظم سطح دیسک ترمز در تعمیرگاه با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا بررسی شود.

۳. مواد روتور ترمز

انواع مختلفی از دیسک ترمز در دسترس است. روتورها با کیفیت پایین، بیشتر از سایر مواد با کیفیت تحت تاثیر اکسایش قرار می‌گیرند.

جلوگیری از زنگ‌زدگی دیسک ترمز

اگر شما یک ماشین فوق‌العاده گران قیمت و فانتزی داشته باشید ولی دیسک ترمز آن از چدن ساخته شده باشد، ممکن است در ادامه با مشکلاتی مواجه شوید.
هر چند چدن یک ماده بادوام و ایده‌آل به شمار می‌آید، اما به راحتی در معرض زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد.
به همین دلیل لازم است کارهایی را برای تاخیر در این روند انجام دهید.

واقعیت این است که کارهایی که بتوانید در مورد این روند انجام دهید، زیاد نخواهد بود. با این حال می‌توانید سرعت آن را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که هرگز چیزی جز تمیز‌کننده‌های مخصوص دیسک ترمز برای کاهش زنگ‌زدگی آن استفاده نکنید.
با این حال در برخی شرایط رنگ کردن می‌تواند مفید واقع شود.

استفاده از روش‌هایی مانند برس‌های سیمی و فولادی ضد زنگ، برای حذف گریس و یا سایر آلاینده‌ها مناسب خواهد بود.
اگر مایل به استفاده از رنگ کردن سطح روتور ترمز هستید، بهتر است برای این کار از دستورالعمل‌های عنوان شده پیروی نمایید. رنگ‌هایی مانند سیاه و نقره‌ای می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها در دیسک ترمز کمک کند.

چگونه دیسک ترمز را تمیز کنیم؟

برای رنگ کردن آن پس از خارج کردن تایرها، برس سیمی خود را بردارید و به کمک اسکراب و مواد شوینده، سطح روتور ترمز را تمیز کنید (مراقب باشید که به سایر قطعات آسیب وارد نکنید)، پس از آن علاوه بر دیسک ترمز، می‌توانید کالیپر و یا پدهای ترمز را بردارید و با اسپری تمیز‌کننده آن‌ها را پاک کنید.

اگر از اسپری‌های رنگ‌‌آمیزی استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که کار با آن‌ها را به خوبی می‌دانید.

اگر دیسک ترمز نیاز به تمیز کردن داشته باشد، بهترین گزینه این خواهد بود تا از تمیز‌کننده‌های مخصوص آن استفاده کنید.
آن‌ها موادی حاوی حلال‌های بسیار قوی هستند که می‌توانند به شما در این فرایند کمک کنند.

ممکن است حین استفاده از آن‌ها مشاهده کنید که آن‌ها قادر به تمیز کردن کامل خوردگی و زنگ‌زدگی دیسک ترمز نیستند، نگران نباشید زیرا وظیفه آن‌ها پاک کردن آلودگی‌های سطح روتور خواهد بود.

برای انجام این روند مراحلی وجود دارد که اجرای گام به گام آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند، این مراحل عبارتند از:

  1. اعمال پرایمر مقاوم در برابر حرارت
  2. رنگ مقاوم در برابر حرارت اعمال نمایید
  3. اعمال پوشش خالص

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

۱. اعمال پرایمر مقاوم در برابر حرارت

این کار را می‌توانید با استفاده از اسپری نیز انجام دهید. نوع رنگ و قلم‌مو نیز مهم خواهد بود.
حداقل لازم است که ۲ تا ۳ بار از رنگ زمینه استفاده کنید. این باعث می‌شود تا پیوندی طولانی مدت برای ایجاد رنگ اصلی به وجود آید.

۲. رنگ مقاوم در برابر حرارت اعمال نمایید

اکثر رنگ‌هایی که مناسب برای نقاشی دیسک‌های ترمز هستند، در قالب اسپری ظاهر می‌شوند.
اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از آن‌ها، سطوح اصطکاک روتور را به خوبی پوشانده‌اید. برای اطمینان بیشتر از حداقل سه پوشش استفاده کنید.

۳.  اعمال پوشش خالص

بدون آنکه پوشش‌ها را از سطح کار بردارید، لازم است که رنگ اصلی را اعمال کنید. این رنگ می‌تواند از خراش و یا ساییدگی سطح دیسک ترمز جلوگیری کند.
انتخاب بهترین مواد برای دیسک ترمز اهمیت زیادی دارد.

بهتر است به خاطر داشته باشید که اگر مایل هستید این کار را خودتان انجام دهید، لازم است از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک و لباس مناسب استفاده کنید.
تکنیک‌های مختلفی برای رنگ‌‌آمیزی سطح دیسک ترمز وجود دارد که با یادگیری و استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود تا مسائل مربوط به سیستم ترمز را کاهش دهید.
با این حال اگر احساس می‌کنید که به تنهایی از عهده انجام آن بر نمی‌آیید، می‌توانید از یک تعمیرکار حرفه‌ای و یا یک کمکی برای اجرای آن کمک بگیرید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *