دیسک تراش خودرو

دیسک تراش خودرو


کالیپر ترمز شناور و ثابت دو نوع از کالیپرهای ترمز هستند که دسته‌بندی دیسک ترمز خودرو را تعیین می‌کنند. کالیپر ترمز شناور و ثابت به عملکرد بهتر دیسک ترمز کمک می‌کنند، اما کارایی آن‌ها متفاوت است و هر یک از آن‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی نیز می‌باشد.

کالیپر ترمز شناور

در این دسته از کالیپرهای ترمز براکت‌ها محکم نصب شده‌اند و می‌توانند از طریق پین‌ها و بوشینگ‌های نصب شده بر روی دیواره چپ و راست آن حرکت کنند.
پیستون‌ها به سمت داخلی دیسک ترمز فشار می‌آورند و به این دلیل که دیسک ترمز نمی‌تواند حرکت کند، کالیپر ترمز با استفاده از نیرویی کشویی به کمک یک پد ترمز دیگر به دیسک ترمز فشار می‌آورد. تعویض کالیپر ترمز باید توسط فردی که در این زمینه مهارت دارد، انجام شود.
مزیت کالیپر ترمز شناور این است که آن‌ها از کالیپرهای ترمز شناور ارزان‌تر و سبک‌تر می‌باشند زیرا قطعات کمتری در آن‌ها استفاده می‌شود و فشرده‌تر هستند.

عملکرد کالیپر ترمز ثابت

کالیپر ترمز ثابت به صورت جامد نصب شده است و پیستون‌ها در طرفین دیسک ترمز قرار گرفته‌اند.

پیستون‌ها در این حالت دو لنت ترمز را به طرفین دیسک ترمز فشار می‌دهند. کالیپر ترمز ثابت با استفاده از پیستون‌های چندگانه مرتب شده‌اند و به صورت جفت، چهارتایی و یا شش تایی در آن قرار گرفته‌اند.

کالیپرهای ترمز ثابت می‌تواند قدرت فشرده سازی و در نتیجه توقف سریع تری را اعمال کند و در هنگام ترمز گرفتن به صورت یکنواخت عمل کند، زیرا در این نوع سیستم ترمز نیرو به صورت مستقیم و یکنواخت به دو طرف اعمال می‌گردد.

در این حالت حتی اگر ترمز شامل دو پیستون باشد نیز کالیپرهای ترمز از طریق پدال ترمز نیروی بیشتری را اعمال می‌نمایند. در سیستم ترمز خودروهای لوکس هر دو نوع دیسک ترمز به عنوان بخشی از یک سیستم ترمز کارآمد عمل می‌کنند.

کالیپر ترمز شناور و یا کشویی برای اکثر وسایل نقلیه مناسب است و این به دلیل آن است که آن‌ها ارزان و سبک‌تر هستند.

کالیپر ترمز ثابت تنها زمانی لازم است که یک وسیله نقلیه در سرعت‌های بالا حرکت کند و یا یک وسیله نقلیه سنگین که نیاز به ترمزهای قدرتمند‌تری دارد و قدرت آن نسبت به هزینه و وزن آن در الویت می‌باشد.

کالیپرهای ترمز ثابت گران‌تر هستند، به این دلیل که پیستون‌ها دقیق ماشینکاری شده و در آن‌ها بیش از یک پیستون وجود دارد.

بسیاری از وسایل نقلیه دارای تعادل مناسبی از سرعت و وزن هستند تا قادر به استفاده از کالیپر ترمز ثابت در چرخ‌های جلو و کالیپر ترمز شناور در چرخ‌های عقب خود باشند. اگر سیستم ترمز خودرو با مشکل رو به رو شد، سریعا برای تعمیر خودرو را باید به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‎های مجاز برد تا با استفاده از دستگاه دیسک تراش و سایر دستگاه‌ها مشکل خودرو بر طرف شود.

ترمزهای دیسکی شناور برای اتومبیل‌های سواری

در ترمز‌های دیسکی شناور، پیستون‌ها زمانی که ترمزها درگیر هستند، پدال ترمز داخلی را در برابر روتور ترمز فشار می‌دهند. این نیروی یک واکنش است که خود را در کنار پین‌های کالیپر ترمز حرکت می‌دهند و پد بیرونی را در مقابل روتور ترمز قرار می‌دهد تا از هر دو طرف محکم شود.

بسیاری از ترمزهای خودرو از نوع کالیپر ترمز شناور می‌باشند، زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم آن‌ها سبک‌تر و ساخت و ساز آن‌ها نسبتا ساده‌تر می‌باشد.

ترمزهای دیسکی شناور برای وسایل نقلیه تجاری

ترمزهای دیسک عمدتا برای اتومبیل‌های سواری استفاده می‌شود، اما به دلیل آن که عملکرد سازگاری آن‌ها در سرعت‌های بالاتر مناسب است و همچنین هنگام ترمز گرفتن به خوبی عمل می‌کنند، به تدریج جای خود را در بخش تجاری گسترش دادند. این در حالی است که ترمزهای درام تنها برای مقاومت در برابر سایش انتخاب می‌شوند.

همچنین تعمیر ترمزهای دیسکی با کمک دستگاه‌هایی نظیر دستگاه دیسک تراش درجا، دستگاه دیسک تراش، دستگاه کاسه چرخ تراش و … سریع‌تر است و هزینه‌ی تعمیر آن مقرون به صرفه می‎‌باشد.

مزیت‌های کالیپر ترمز شناور

هنگامی که ترمز اعمال می‌شود، روتورهای ترمز میان پدال‌های ترمز قرار می‌گیرند، در این میان انرژی جنبشی وسیله نقلیه به گرما تبدیل می‌شود و سپس این گرما به روتور ترمز و لنت ترمز انتقال می‌یابد.لنت‌های ترمز سعی می‌کنند که بدون شکست گرمای موجود را تحمل کنند در حالی که مایع ترمز در پشت پیستون‌ها در حال گرم شدن است از گرمای بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

با استفاده از تداخل پایدار میان اجزای سیستم ترمز، روتورهای ترمز داغ می‌شوند، تحت این گرما روتورهای فلزی گسترش می‌یابند و ناهموار می‌شوند.

بسیاری از روتورهای ترمز با عملکرد بالا به منظور تهویه هوا، با فضای موجود میان لایه‌های بیرونی و لبه‌های باز میان ورقه‌ها باعث ورود هوای خنک به سیستم ترمز می‌شوند. روتورهای ترمز به صورت یکنواخت گرم نمی‎شوند اما در عوض به صورت یکنواخت خنک خواهند شد.

کالیپرهای ترمز شناور معمولا دارای پیستون‌ها تنها در یک طرف می‌باشند، اعوجاج جانبی سمت به سمت روتور ترمز باعث می‌شود که کالیپر ترمز به جلو و عقب حرکت کند.

اغلب در سیستم‌ ترمز با عملکرد بالا، کالیپرهای ترمز و روتورهای شناور به سادگی نصب می‌شوند، این مسئله باعث می‌شود که دیسک ترمز به سمت مرکز و به سمت روتورهای ترمز قرار گیرد. کالیپرهای ترمز به صورت کاملا محکم نصب شده‌اند و دارای پیستون‌های مخالف نسبت به یکدیگر می‌باشند، در این حالت پیستون‌ها مایع ترمز را به عقب و جلو حرکت می‌دهند. کالیپرهای ترمز شناور برای استفاده در وسیله‌های نقلیه بسیار مناسب می‌باشند.

چگونه بفهمیم که یک کالیپر ترمز شناور است یا ثابت؟

برای شناسایی کالیپر ترمز شناور از نوع ثابت بهتر است بدانید که کالیپر ترمز شناور شامل یک پیستون در یک طرف آن است در حالی که تعداد پیستون‌ها در کالیپر ترمز ثابت بیش از یکی می‌باشد.
در سیستم ترمز خودرو لازم است که لنت‌های ترمز به طور یکنواخت پوشش داشته باشند. لنت‌های ترمز روتور ترمز را از هر دو طرف فشار می‌دهند، در حالی که پیستون از یک طرف این کار را انجام می‌دهد.
فرایندی که انجام می‌شود به این صورت است که پس از اینکه پدال ترمز را فشار می‌دهیم، روغن ترمز در شلنگ ترمز جریان می‌یابد و سپس پیستون و روتور ترمز فشار یکنواختی را به چرخ‌ها وارد می‌کنند.
برای درک بهتر تفاوت‌های میان کالیپرهای ترمز شناور و کالیپر ترمز ثابت می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصان این حوزه راهنمایی بگیرید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *