دستگاه دیسک تراش رومیزی

دستگاه دیسک تراش رومیزی


از منظر فیزیک، ترمزهای خودرو به این منظور طراحی شده‌اند که انرژی جنبشی در یک وسیله نقلیه را به انرژی حرارتی تبدیل کنند.
این کار منجر به تولید اصطکاک خواهد شد و نتیجه آن چیزی است که انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل خواهد کرد.
تفاوت عمده‌ای که در این بخش وجود دارد این است: میزان گرمای تولید شده. با نگاهی به ترمزهای جلو و عقب خودرو، اندازه و وزن روتورهای ترمز، کالیپر ترمز و سطح پدال، مشهود خواهد بود که دیسک ترمز جلویی خودرو بسیار سنگین‌تر از بخش عقب خواهد بود.

هنگام تغییر لنت‌های ترمز، احتمال بروز مشکل در دیسک ترمزهای جلو بیشتر از ترمزهای عقب خواهد بود و این مورد کاملا طبیعی است.
به این دلیل که هنگام ترمز، وزن خودرو به دیسک ترمز جلویی منتقل می‌شود.
خبر خوب این است که ترمزهای جلو معمولا راحت‌تر از دیسک ترمز عقب تغییر می‌کند، بنابراین کار تعمیرکاران راحت‌تر خواهد بود. البته با وجود دستگاه دیسک تراش تعمیر دیسک ترمز هم چندان سخت و دشوار نیست.

طراحی دیسک ترمز جلوی خودرو

یک نگاهی کلی به سیستم جلوی خودرو، این درک را برای شما به وجود خواهد آورد که چرا لازم است آن‌ها سنگین‌تر از مکانیزم عقب طراحی شوند.
از آنجایی که دیسک ترمز در بخش جلو حدود ۷۵ درصد از نیروی موردنیاز برای توقف خودرو فراهم می‌کند، بنابراین حرارت بیشتری تولید می‌کند.

با توجه به نیازهای فیزیکی ترمز جلو، چند ویژگی کلی وجود دارد که در عملکرد آن تاثیر به‌سزایی خواهد داشت:

۱- فشار بالا از سیلندر اصلی باعث افزایش نیروی محرک خواهد شد.

۲- کابین ترمز و وجود چند پیستون به این امر کمک می‌کند.

۳- سطوح بزرگ در پدال ترمز قدرت بیشتری ارائه خواهند داد.

۴- تهویه مناسب‌تری در سیستم ترمز به وجود خواهد آمد.

۵- سطح پد ترمز بزرگ‌تر، اصطکاک بیشتری را فراهم می‌کند.

۶- برای جلوگیری از گشتاور بیش از حد، به روتورهای ترمز بزرگ‌تری نیاز است.

۷- روتورهای ترمز لازم است که قادر به آزادسازی سریع گرما و تهویه مناسب در دیسک باشند.

گر زمانی متوجه شوید که ترمزهای شما در حال جرقه‌زدن هستند، ممکن است قدرت توقف را در طول زمان از دست بدهید، همچنین در صورتی که مایع ترمز بیش از حد کاهش یابد، اما قادر به پیدا کردن نشتی آن نباشید، لازم است که سیستم ترمز را به دقت بازرسی کنید.
انتظارات بیش از حد از دیسک ترمز برای نگهداری، می‌تواند منجر به نارسایی کالیپر ترمز و یا مشکلات سیستمی شود و این نشان دهنده‌ی اهمیت دیسک ترمز در خودرو می‎باشد.

طراحی دیسک ترمز عقب

الگوی مناسب در طراحی باعث می‌شود تا تعادل متناسبی میان ترمزهای جلو و عقب خودرو ایجاد شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ترمزهای عقب نباید بیش از ۴۰ درصد از نیروی توقف را فراهم کنند، به این منظور که گرمای کمتری در آن‌ها تولید شود.

درست شبیه به ترمزهای جلو، ترمزهای عقب نیز دارای چندین ویژگی نام آشنا هستند.
با این حال همه آن‌ها فشار کمتری را نسبت به ترمزهای جلو تحمل می‌کنند.
قطعات به کار گرفته در آن‌ها اغلب کوچک‌تر هستند و نیاز به تنش کمتری خواهند داشت.

برخی از الگوهای کلی عبارتند از:

۱- فشار هیدرولیک کم و توزیع نیرو توسط سیلندر اصلی

۲- کاهش نیروی گیربکس توسط کمپرسورهای کوچک ترمز

۳- چرخ دنده‌های کوچک به منظور گشتاور کمتر

۴- سبک وزن بودن روتور ترمز

همانطور که مشاهده می‌کنید در سیستم ترمز شما، طراحی دیسک ترمز از جلو به عقب کاملا متفاوت خواهد بود، علاوه بر آن ممکن است مدل ماشین شما به صورتی باشد که در قسمت جلوی خودرو دیسک ترمز و بخش‌های عقبی آن از ترمز درام بهره‌مند باشند و یا اینکه در هر چهار چرخ ترمزهای دیسکی نصب شده باشد.
تمام این موارد با توجه به نوع اتومبیل شما متفاوت خواهد بود.

انتقال وزن در سیستم ترمز

همانطور که به آن اشاره کردیم، زمانی که در طول رانندگی ترمز می‌کنید، احتمالا متوجه انتقال وزن خودرو به سمت جلو شده‌اید.
به همین دلیل است که دیسک‌های ترمز جلوی خودرو باید بزرگ‌تر و قوی‌تر از سیستم‌های عقبی باشند تا قادر به توزیع نیروی کافی در بین چرخ‌های خودرو باشند. وسایل نقلیه با عملکرد متوسط می‌توانند تا حدودی این اجازه را به ترمزها بدهند که با قدرت متوسط عمل کنند.

مرکز جرم در وسیله نقلیه موتور جلو، درست پیش از لاستیک عقب وجود دارد و برای شتاب و ترمز گرفتن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

حقیقتی که وجود دارد این است که در طول شتاب، انتقال وزن در اتومبیل از عقب به سمت جلوی خودرو در حرکت است و در نزدیکی جرم آن قرار می‌گیرد.
در یک وسیله نقلیه در چرخ‌های عقب خودرو، نیروی پایین می‌تواند در دیسک ترمز عقب خودرو قرار گیرد.

در زمان ترمز در اکثر وسایل نقلیه، مرکز جرم در وسیله نقلیه سعی دارد تا خودرو را هدایت کند و بیشترین وزن را به سمت جلو منتقل کند، این کار باعث می‌شود دیسک ترمز جلوی خودرو کار بیشتری برای انجام دادن داشته باشد.
مرکز جرم همواره سعی می‌کند تا اتومبیل را هدایت کند، بنابراین ترمز عقب توانایی مساوی نسبت به ترمز جلو برای توقف خودرو نخواهد داشت.
یکی دیگر از تاکتیک‌های محبوب برای تعادل نیروی ترمز، استفاده از سیلندر اصلی که اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری فشار هیدرولیکی به صورت جداگانه به هر کالیپر اعمال شود.

با انجام این کار، کالیپر ترمز می‌تواند طراحی مشابهی داشته باشد، اما به کمک یک مقدار متنوع فشار هیدرولیکی، تعادل در چرخ‌ها برقرار خواهد شد.
تاثیر فشار کالیپر ترمز بر عملکرد ترمز محسوس است.

برای بهبود در قدرت توقف خودرو، لازم است که نیروی ترمز در دیسک‌های جلویی و عقب خودرو، حداکثر عملکرد را برای هماهنگی ارائه دهند.
اگر اندازه ترمز عقب به اندازه ترمز جلویی خودرو باشد، امکان دارد که تایرهای عقب به صورت ناهماهنگ با تایرهای جلویی حرکت کنند و در نتیجه این امر باعث از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه هنگام ترمز کردن خواهد شد.

تعادل قدرت ترمز از چرخ‌های جلو به سمت عقب به چند روش مختلف انجام می‌شود.
از آنجایی که دیسک ترمز عقب معمولا کوچک‌تر از دیسک‌های جلوی خودرو است، کالیپرهای عقبی سطح پایین‌تری از نیروی محرک را در اختیار دارند.

تاثیر ارتقاء سیستم ترمز در عملکرد خودرو بسیار چشمگیر است. اگر بخواهید هر بخش از سیستم ترمز خودروی خود را ارتقا دهید، لازم است که انتقال وزن با را به صورت جدی در نظر داشته باشید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا نیروی بین چرخ‌های جلو و عقب خودرو را مطابقت دهید.
تامین‌کننده قطعات ترمز شما می‌تواند مشاور خوبی برای شما در این زمینه و در مورد چگونگی به دست آوردن قطعات صحیح برای بهترین عملکرد ترمز باشد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *