قیمت دیسک تراش رومیزی

دستگاه دیسک تراش رومیزی


در پشت چرخ‌ها، دیسک‌های بزرگ فلزی دیده می‌شوند، که دیسک‌های ترمز نامیده می‌شوند. چرخش آن‌ها همراه با چرخ‌های ماشین انجام می‌شود و اصطکاک بین این دیسک‌ها با لنت ترمز باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و نهایتا توقف ماشین می‌شود. ممکن است برای شما سوال پیش آید که چرا دیسک‌های ترمز ناهموار می‌شوند.

دیسک‌های ترمز باید در برابر گرمای زیاد ایجاد شده هنگام اصطکاک مقاومت زیادی داشته باشند. این دیسک‌ها طوری طراحی شده‎اند که بلافاصله گرما را انتقال داده و دما را کاهش می‎دهند.
ترمز‌ها باید در مدت زمان کوتاهی به حالت اولیه‌ی خود بازگردند. سطح دیسک‌ها ممکن است بر اثر عملکرد ترمز ناهموار شوند. در اینگونه موارد ترمز کم کم دچار کاهش عملکرد خواهد شد. دیسک خوردو را با استفاده از دستگاه دیسک تراش تعمیر می‎کنند.

چرا دیسک‌های ترمز ناهموار می‌شوند؟

تصور غلط این است که دیسک‌ها ثابت هستند. ولی دیسک‌ها همراه با چرخ‌ها در حال چرخش هستند.
به مرور زمان آلودگی‌هایی در سطح دیسک ایجاد می‌شود که ممکن است دیسک‌ها تاب برداشته و سطح آن‌ها ناهموار شود. در نتیجه سطح فلزی آن‌ها دچار آسیب خواهد شد. یکی از دلایل این امر، گرمای بیش از حد است.

از عوامل دیگر می‌توان به سایش لنت‌ها را اشاره کرد. بر اثر ترمزهای مکرر ایجاد شده، لنت‌ها کم کم ساییده می‌شود.

مواد جدا شده از لنت روی دیسک‌ها می‌چسبد و سطح دیسک ناهموار می‌شود. ترمز در جاده‌ای معمولی با سرعت بالا و یا ترمزهای طولانی مدت و گرمای بیش از حد ایجاد شده و عملکرد ترمز را کاهش خواهند داد. از طرفی ممکن است نشتی‌های روغن ترمز و یا گریس زده شده  روی چرخ‌ها بر روی سطح دیسک بچسبند.

این امر باعث می‌شود، لنت‌ها مستقیما روی سطح فلزی دیسک قرار نگرفته و ناهمواری‌ها ایجاد شده عملکرد ترمز را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد.
چرا‎که اصطکاک بین سطح صاف دیسک و لنت باعث یک توقف مناسب و قابل قبول خواهد شد. چنان‎چه سطح دیسک خودرو دچار آسیب شود باید هر چه سریع‌تر خودرو را به تعمیرگاه برد تا با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا و … مشکل بر طرف شود.

سطح دیسک را خنک نگه دارید. نمی‌توان گفت که سطح دیسک ترمز می‌سوزد. دیسک فلزی بسیار سخت‌تر از لنت ترمز می‌باشد. وقتی اصطکاک بین دیسک و لنت ایجاد می‌شود، سطح فلز آسیبی نمی‌بیند. لنت ترمز خرد شده و در اثر گرما قسمت‌هایی از آن جدا شده و بر روی سطح دیسک بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از تاب برداشتن دیسک‌ها

همیشه سعی کنید هنگام تغییر سرعت خودرو  به دنده پایین‌تر بروید. این عمل باعث می‌شود هنگام توقف و ترمز لرزش ایجاد نشود. سعی کنید از بهترین نوع دیسک‌ها استفاده کنید. قطعات ترمز که برای اولین بار نصب می‌شوند باید به خوبی در محل خود قرار بگیرند. اطمینان حاصل کنید که نشتی در سطح سیستم ترمز وجود ندارد. برای اطمینان چندمین بار ترمز را امتحان کنید و از عملکرد صحیح آن آگاه شوید. سیستم ترمز ایمنی خودرو را تضمین می‌کند، بنابراین در صورت بروز مشکل حتما خودرو به تعمیرگاه و نمایندگی‎های مجاز ببرید تا با استقاده از دستگاه‎هایی مانند دستگاه کاسه چرخ تراش، دستگاه دیسک تراش و … مشکل خودرو را بر طرف کنند.

هنگامی که دیسک‎‌ها حرارت بیش از حد دارند از ترمزهای شدید خود‌داری کنید. سعی کنید قبل از ترمز کردن سرعت ماشین را تا حد ۱۰ مایل در ساعت کاهش دهید و بعد یک ترمز نرم و آرام داشته باشید.

زمانی که ناهمواری روی سطح دیسک افزایش یافت و عملکرد ترمز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید سطح دیسک تراشیده شده و تمام ناهمواری‌ها با کمک دستگاه دیسک تراش برداشته شود، با توجه به قیمت دستگاه دیسک تراش بهتر است افرادی که با این دستگاه کار می‎کنند، از قبل آموزش‎های مرتبط با این دستگاه را گذرانده باشند. در این حالت اصطکاک بین لنت و دیسک به خوبی انجام خواهد شد.

تشخیص دیسک‌های ناهموار

شما می‌توانید با چند نشانه به این مسئله پی ببرید. وقتی شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، ممکن است بوی لاستیک سوخته را حس کنید.
گاها صدای خشنی از ایجاد اصطکاک به گوش می‌رسند. اگر ترمز خیلی خشن باشد و به خوبی عمل نکند، اولین مورد باید دیسک باشد که دچار مشکل شده است. اولین اقدام در این موارد مراجعه به تعمیرکار حرفه‎ای می‌باشد که با دستگاه‌های مخصوص نظیر دستگاه دیسک تراش روی ماشین، دستگاه دیسک تراش و … سطح دیسک شما را صاف و هموار کرده و ایمنی شما را تضمین خواهد کرد.
سیستم ترمز شما باید عملکردی در سطح عالی داشته باشد تا شما با خیال راحت از سفرهای خود لذت ببرید.

روتورها

ترمزها قوی‌ترین سیستم وسیله نقلیه می‌باشند. شما باید در برابر سرعت خود متوقف کننده مناسبی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

در اینجا چند نوع روتور را به شما معرفی می‌کنیم.

روتور صاف

به اندازه کافی برای توقف می‌توان بهروتور صاف اعتماد کرد. بیشترین سطح را نسبت به روتورهای شکاف‎دار داشته و خنک کنندگی خوبی دارند. روتورهای با کیفیتی هستند و عملکرد خوبی دارند.

روتور شکاف‌دار

شیارهایی در کنار روتور قرار دارد. در ترمز‌های شدید دمای سیستم افزایش یافته و یک لایه گاز، گرد و غبار بین پد و روتور از انتقال مواد ناشی از اصطکاک ایجاد می‌شود. افزایش تماس سطح اصطکاک را بالاتر می‌برد.
در واقع انرژی کمتری نیاز است تا توقف انجام شود. روتورهای شکاف‎دار ترمز پر قدرت و پایداری را انجام می‌دهند. دلایل مختلفی وجود دارد که یک روتور ترمز باید تنظیم یا تعویض شود.

چه چیزهایی به روتور آسیب می‌رساند

خرابی لنت ترمز

در هنگام اصطکاک لنت ترمز دچار سایش شده و مواد جدا شده روی روتور انباشته می‌شوند. در نتیجه روتور ناهموار یا پیچ خورده به نظر می‌آید. با کوبیدن روی ترمزها کمی از این مواد جدا می‌شوند، در این غیر این صورت باید روتورها را تمیز کنید.

تبخیر‎گرها

استفاده بیش از حد از ترمز حرارت روی روتورها افزایش می‌یابد. گرمای ایجاد شده باعث سایش و از بین رفتن لنت‌ها و روتور خواهد شد.
اگر متوجه شدید که روتور شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد باید اقدام لازم را انجام دهید. باید مطمئن شوید که روتور امکان چرخش دارد یا نه؟
سطح ضخامت روتور را باید کنترل کنید. در صورت کاهش ضخامت باید روتورها تعویض شوند. تفاوت کل ضخامت سطح روتور باید بین ۰.۰۰۲ تا ۰.۰۰۵ باشد.

اگر ترمز شما کار نکند؟

خرابی سیستم ترمز می‌تواند یک تجربه بسیار تکان دهنده باشد. باید در مورد سیستم ترمز اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت خرابی یا آسیب متوجه شده و اقدامات لازم را انجام دهید. نکات زیر را در زمان احتمال آسیب در نظر بگیرید.

  1. هراس نداشته باشید.
  2. ترمز را دوباره امتحان کنید.
  3. ترمز اضطراری را فعال کنید.
  4. به دنده پایی بروید.
  5. به آرامی از جاده خارج شوید.
  6. ماشین را خاموش نکنید تا زمانی که توقف نکرده‌اید.
  7. سیگنال برای راهنما
  8. ترمز‌های خود را سریعا بازرسی کنید. (توسط افراد حرفه‌ای)

۱. هراس نداشته باشید:  استرس نداشتن و آرامش در هنگام خطر بسیار مهم است.

۲. دوباره ترمز را امتحان کنید: به احتمال زیاد خودروی شما دارای سیستم دوگانه ترمز است که به صورت مستقل کنترل ترمز جلو و عقب را انجام می‌دهد. اگر هر دو طرف آسیب دیده باشند شما تمام قدرت ترمز را از دست داده‌اید. سعی کنید فشار قوی و مداوم به پدال ترمز را داشته باشید.

۳. ترمز اضطراری: ترمز اضطراری را در صورت کار نکردن ترمز اصلی فعال کنید. ممکن است به توقف خودرو کمک کند. اگرچه ممکن است طولانی‎تر از پدال ترمز باشد.

۴. رفتن به دنده پایی: راه دیگر کاهش سرعت خودروی شما رفتن به دنده پایی می‌باشد. اگر خودروی شما دستی است با پایین آوردن دنده به کاهش سرعت کمک کنید. اگر اتوماتیک است سعی کنید فشار بر روی پدال گاز را کم کنید.

۵. با خیال راحت از جاده خارج شوید: سعی کنید از جاده خارج شوید از سیگنال‌های نوشتاری خود کمک بگیرید. در اطراف شما خطرات احتمالی وجود دارد. از راه‌هایی برای هشدار به دیگر رانندگان استفاده کنید. در جایی امن از جاده حرکت کنید. سپس به حالت خنثی بروید. ترمز را به آهستگی لمس کنید. اگر خود رو شروع به حرکت کرد آن را آزاد کنید.

۶. ماشین را خاموش نکنید تا زمانی که توقف نکرده‌اید: ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که ماشین را خاموش کنید اما امکان دارد این قضیه به پیچیده‌تر شدن مسئله بیانجامد. می‌تواند باعث قفل شدن فرمان شود. باید قبل از خاموش کردن خودرو متوقف شود.

۷. سیگنال برای راهنما: با بالا بردن کاپوت و نگه داشتن چراغ خطر نیاز به کمک را اعلام کنید. از ترافیک خارج شوید. از تلفن همراه هم می‌توانید برای تقاضای کمک استفاده کنید.

۸. ترمزهای خود را توسط یک فرد حرفه‌ای بررسی کنید: قبل از رانندگی مجدد حتما ترمز را توسط یک فرد حرفه‌ای چک کنید. از سالم بودن سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *