قیمت دیسک تراش رومیزی

قیمت دیسک تراش رومیزی


روتورهای ترمز چدنی دارای ضخامت ۲.۵ برابر بیشتر از روتورهای فولادی می‌باشند. به طور کلی روتورهای ترمز در دو نوع شکاف‌دار و حفره‌ای به همراه شش نوع ماده متداول در ساخت ارائه می‌شوند. ایجاد شکاف و حفاری در روتور ترمز خودرو باعث می‌شود تا گرما، آب و گاز به راحتی از سیستم ترمز خودرو خارج شده و عملکرد سیستم ترمز خودرو بهبود یابد. وجود این حفره‌ها یا شکاف‌ها در سطح روتور ترمز، برای ماشین‌کاری یا حفاری، تمیز کردن و بازخوانی لنت ترمز و حفظ سطح تماس بسیار مناسب خواهد بود. اما هنگام مواجهه با ترمزها ممکن است این سوال برای شما پیش آید که کدام نوع روتور ترمز برای خودروی شما مناسب می‌باشد.

مواد مورد استفاده در روتور ترمز خودرو

روتورهای ترمز عمدتا از شش نوع مواد مختلف ساخته می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای مزایای خاص و منحصر به فردی می‌باشند، این مواد عبارتند از:

  1. روتور ترمز چدنی
  2. روتور ترمز فولادی
  3. فولاد لایه‌ای
  4. آلومینیوم
  5. کربن
  6. سرامیک

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. روتور ترمز چدنی

در واقع می‌توان گفت که آهن شایع‌ترین ماده مورد استفاده در روتور ترمز می‌باشد.
طراحی مناسب در روتور ترمز خودرو می‌تواند باعث بهبود عملکرد خودرو شود. روتور ترمز چدنی همراه با اصطکاک خوب، هزینه کم و سهولت نسبی به همراه ثبات حرارتی ارائه می‌شوند. با این حال می‌توان گفت که چدن یک گزینه سنگین می‌باشد که بر وزن کلی خودرو تاثیر می‌گذارد، زیرا وزن آن همراه با چرخ‌های جلو بر وزن خودرو تاثیر خواهد داشت.

۲. روتور ترمز فولادی

روتور ترمز فولادی برای سالیان سال رقیب قدری برای سایر مواد بوده است، دلیل آن این است که روتور ترمز فولادی نازک‌تر می‌باشد و وزن آن نیز کمتر است، همچنین روتور ترمز فولادی بهتر می‌تواند گرما را از سیستم خودرو خارج کند. مشکلی که بسیاری از روتورهای ترمز فولادی دارند این است که آن‌ها نسبت به سایر روتورهای ترمز با دوام نبوده و هنگام ترمز گرفتن ممکن است باعث ایجاد نویز و یا شتاب پدال ترمز شوند.
بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای از روتور ترمز فولادی در سیستم خودروی خود استفاده می‌کنند، زیرا وزن آن‌ها نسبت به روتور ترمز چدنی متعادل‌تر و مناسب‌تر می‌باشد.

۳. فولاد لایه‌ای

ورق‌های لایه‌ای فولاد و لمینیت آن‌ها باعث می‌شود تا روتور ترمز فولاد لایه‌ای در برابر چرخش‌هایی که ممکن است در یک روتور ترمز فولادی ایجاد شود، حذف شده و در نتیجه مقاوم‌تر باشند. بررسی قطعات ترمز‌ و استفاده از روتور ترمز فولاد لایه‌ای مناسب برای کسانی است که مایل به انجام مسابقات رالی و ماشین دارند، زیرا مکررا مجبور به جایگزینی و یا ترمیم روتور ترمز خودروی خود نخواهند بود، با این حال تولیدکنندگان تنها به فکر در دست گرفتن بازار هدف و ربودن گوی سبقت از رقیبان خود می‌باشند، بنابراین تولید این نوع از روتور ترمز بسیار محدود می‌باشد.

۴. آلومینیوم

به عنوان یک جایگزین برای روتورهای ترمز چدنی، نصب و راه‌اندازی روتور ترمز آلومینیومی به دلیل کاهش وزن قابل توجه گزینه مناسبی خواهند بود. با این حال هزینه آن بسیار بالاتر از چدن می‌باشد.

روتور ترمز ساخته شده از آلومینیوم قادر به خروج سریع گرما از سیستم ترمز می‌باشد. اما از عمده مشکلات این روتور ترمز این است که آن‌ها در دمایی پایین‌تر از سایر گزینه‌های روتور ترمز، ذوب می‌شوند. به همین دلیل روتور ترمز آلومینیومی مورد علاقه موتورسیکلت‌ها می‌باشد، زیرا آن‌ها وزن کمتری نسبت به یک خودروی سنگین و یا کامیون دارند و استفاده از روتور ترمز آلومینیومی در آن‌ها گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آید.

۵. کربن

در بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای فرمول ۱ از روتورهای ترمز کربنی استفاده می‌شود، آن‌ها سریع‌ترین عملکرد را در خودرو ارائه می‌دهند. در واقع روتور ترمز کربنی، آهن است که با مقدار زیادی کربن مخلوط شده است. این روتور ترمز بهترین نوع مواد به کار رفته در ساخت روتور، از نظر هزینه، سازگاری با محیط زیست و عملکرد می‌باشد، روتورهای ترمز کربنی به طور قابل توجهی بسیار سبک‌تر از فولاد می‌باشند.
این روتور ترمز می‌تواند مقدار زیادی گرما را جذب کرده و بدون تخریب خواص مکانیکی سریع آن را تجزیه می‌کند. محتوای فلزی به روتور ترمز کمک می‌کند تا از ترک‌خوردگی در فشار بالا جلوگیری شود، سر و صدای ترمز و ارتعاشات نیز کاهش یابد. تنها مشکل این روتور ترمز قیمت آن می‌باشد که به طور قابل توجهی از آهن و آلومینیوم بالاتر می‌باشد.

۶. سرامیک

خودروی مورد علاقه شما چیست؟ فراری؟ پورشه و یا لامبورگینی؟ ب
دون شک علاقه بسیاری از شما داشتن یک فراری قرمز و یا یک لامبورگینی زرد می‌باشد. باید گفت که در سیستم ترمز این خودروها روتور ترمز سرامیکی به کار رفته است. این روتورهای ترمز بالاترین ظرفیت گرمایشی (۸۵ درصد بیشتر از چدن) و تخلیه و تجزیه این گرما به بهترین صورت ممکن را ارائه می‌دهند و در صورت افزایش دمای روتورها فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.

با این حال بهترین عملکرد روتور ترمز در خودروی شما به سبک رانندگی شما بستگی دارد. اگر بیشتر رانندگی شما در سفرهای کاری و بزرگراه‌ها باشد، احتمالا روتور ترمز چدنی همان چیزی است که به دنبال آن می‌باشید. اگر شما یک خودرو با کارایی بالا داشته باشید و دوست داشته باشید که در جاده‌های کوهستانی حرکت کنید، روتور ترمز کربنی و یا سرامیکی احتمالا سرمایه گذاری مناسبی برای شما خواهد بود.

استفاده از تکنسین‌های با تجربه و تعمیرکاران حرفه‌ای خودرو سبب خواهد شد تا بتوانید برای تصمیم‌گیری درباره بهترین نوع مواد به کار رفته در روتور ترمز خودرو عمل کنید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *