دیسک تراش چیست و چه کاربردی دارد؟

در بسیاری از مواقع به ویژه هنگام رانندگی با سرعت‌های بالای 50 کیلومتر، زمانی که می‌خواهید ترمز بگیرید متوجه لرزش‌هایی در فرمان و ترمز وسیله نقلیه خود می‌شوید. این لرزش‌ها نشان دهنده این است که دیسک ترمز خودروی شما تاب برداشته است و یا به عبارتی دارای نوعی لنگی شده است. در چنین مواقعی لازم است تا از طریقی تاب ایجاد شده و یا لنگی پدید آمده در دیسک ترمز خودروی خود را برطرف نمایید. در این زمینه به طور معمول از راهکارهایی مانند تراش دادن دیسک ترمز استفاده می‌کنند. در شیوه‌های سنتی رایج، در این مواقع، دیسک ترمز را از روی خودرو باز می‌کردند و سپس آن را برای رفع تاب و لنگی، به یک تراشکاری ارسال می‌نمودند تا نسبت به رفع عیب آن اقدام شود.

اما در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان قطعات خودرویی به راهکاری دیگر اندیشیده‌اند. آنان برای این منظور، انواع مختلفی از دیسک تراش ترمز را طراحی و تولید کرده‌اند که در بازار، خرید و فروش می‌شوند.  به طور معمول این دستگاه‌ها و قطعات خودرویی، در دو نوع طراحی و تولید می‌شوند. این دو نوع دستگاه دیسک تراش ترمز عبارتند از: دستگاه دیسک تراش رو میزی و دستگاه دیسک تراش روکار و یا درجا.

دستگاه دیسک تراش روکار(درجا)

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع دستگاه دیسک تراش، دیسک تراش روکار و یا درجا است. به طور معمول دستگاه دیسک تراش روکار که به آن دستگاه دیسک تراش در جا نیز گفته می‌شود برای تراش دادن و برطرف ساختن تاب و لنگی در دیسک ترمز خودروهای سواری نصب می‌شود. این نوع از دیسک تراش به صورت پرتابل و یا همراه مورد استفاده انواع خودروها واقع می‌شود.

با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی نیست تا دیسک ترمز خودروی شما از روی خودرو باز شود و برای تراش دادن و رفع تاب و عیب، به کارگاه تراشکاری فرستاده شود. دستگاه دیسک تراش در جا، با اقبال شدیدی از سمت تعمیرکاران و مکانیک‌های خودروهای مختلف و هم چنین جلوبندی‌ها مواجه شده است. در این دستگاه می‌توان دو طرف دیسک ترمز را به صورت همزمان تراش داد.

تصاویر دستگاه دیسک تراش روکار یا درجا تولید شده در ایران:

مزایای استفاده از دیسک تراش روکار یا درجا

با استفاده و به کارگیری از دستگاه دیسک تراش درجا، چندین مزیت ویژه برای شما و وسیله نقلیه شما به وجود خواهد آمد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- افزایش عمر خودرو و عمر مفید لنت ترمز آن

همان‌طور که گفته شد به کارگیری دستگاه دیسک تراش روکار، می‌تواند مزایای بسیاری را برای خودروی شما به ارمغان بیاورد. یکی از این مزیت‌ها این است که با کاربرد این دستگاه، عمر مفید لنت ترمز خودروی شما افزایش چشمگیری خواهد یافت. از طرف دیگر با به کارگیری این ابزار، سطح ترمز گیری شما با سرعت‌های مختلف، با افزایش بسیار در کیفیت ترمز گیری مواجه می‌شود. هم‌چنین دستگاه دیسک تراش روکار، باعث می‌شود تا هزینه‌های تعمیر وسیله نقلیه شما کاهشی چشمگیر یابد و نیازی به تعویض دیسک ترمز خودروی خود نداشته باشید.

2- طراحی ساده و منحصر به فرد دستگاه دیسک تراش روکار

یکی دیگر از مزایای قابل توجه دستگاه دیسک تراش روکار و یا درجا این است که این ابزار به نحوی بسیار ساده طراحی شده است. این عامل موجب می‌شود تا حتی تعمیرکاران مبتدی و تازه کار نیز بتوانند آن را به راحتی مورد استفاده قرار دهند و در امر تعمیرات خودرو از آن کمک بگیرند. علاوه بر طراحی ساده و کاربرد این دستگاه، استفاده از دستگاه دیسک تراش روکار، هم‌چنین از نظر اقتصادی نیز کاملا به صرفه است. دستگاه دیسک تراش روکار دارای این قابلیت نیز هست که در مدت زمانی کوتاه بتواند انواع دیسک‌های چرخ خودرو را به راحتی و با دقتی بسیار بالا و با سرعتی زیاد تراش دهد.

3- پایین آوردن هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو

از دیگر مزایای به کارگیری دستگاه دیسک تراش روکار می‌توان به این مورد اشاره کرد که استفاده از این دستگاه موجب می‌شود تا هزینه‌ هی تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه شما بسیار پایین بیاید. با توجه به اینکه قطعات یدکی انواع خودروها و وسائل نقلیه چه از نوع داخلی و چه نوع خارجی این وسائل، بسیار گران قیمت هستند بنابراین چنانچه می‌خواهید در هزینه‌های تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود صرفه جویی کنید لازم است از یک دستگاه دیسک تراش روکار و یا درجا برای این منظور استفاده کنید و آن را بر روی خودروی سواری خود نصب نمایید تا از این طریق بتوانید نسبت به برطرف ساختن تاب دیسک ترمز خودروی خود، اقدام کنید. در این صورت نیازمند باز کردن دیسک ترمز خودرو هم نیستید.

4- تعویض و ترمیم سریع دیسک ترمز

لازم به ذکر است که دیسک ترمز خودروی شما یک قطعه مصرفی به شمار می‌رود. بنابراین لازم است تا پس از گذشت مدت زمانی، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید و یا آن را تعمیر و ترمیم کنید. بنابراین بهترین راهکار موجود در چنین مواقعی این است که برای انجام تراشکاری و ترمیم دیسک ترمز، از دستگاه دیسک تراش روکار استفاده کنید و از این طریق هر دو طرف دیسک ترمز خودرو را به شکل یکسان و به طور همزمان تراش دهید و آن را ترمیم نمایید.

یکی از مزایای عمده این روش، این است که از این طریق لنت ترمز خودروی شما نیز عمر و دوام بسیار بیشتری خواهد یافت. از طرف دیگر تمامی لرزش‌های موجود در فرمان خودرو و ترمز، به ویژه در زمانی که ترمز می‌گیرید از بین خواهد رفت. از این طریق، این دستگاه و استفاده از آن، موجب می‌شود تا از خرابی و اشکال در جلوبندی خودرو پیشگیری به عمل آید.

5- قیمت مناسب دیسک تراش درجا یا روکار و جذب مشتری بیشتر برای تعمیرگاه شما

از دیگر مزایایی که می‌توان برای دیسک تراش ترمز روکار مطرح نمود این است که دستگاه دیسک تراش روکار با وجود قابلیت‌های بسیار در زمینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه شما، قیمت بسیار مناسبی هم دارد. این عامل موجب می‌شود تا وجود این دستگاه در تمامی تعمیرگاه‌های خودرو چه در نوع پیشرفته و مدرن آن و چه در نوع سنتی، لازم و ضروری باشد. چرا که وجود این عامل به جذب مشتریان بیشتری برای این تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌ها منجر می‌شود.

یکی از عوامل موثر در جذب مشتری بیشتر با استفاده از دیسک تراش روکار این است که با استفاده از این دستگاه، علاوه بر کاهش هزینه‌های خودرو در زمینه تعمیر و نگهداری این وسائل، ایمنی خودرو نیز بیشتر می‌شود. از این طریق سرنشینان خودرو با خیالی آسوده‌تر در خودروی شما خواهند نشست. از طرف دیگر افزایش عمر و دوام لنت ترمز از طریق به کارگیری این دستگاه نیز عامل موثر در جهت جذب مشتری بیشتر به تعمیرگاه شما خواهد بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایایی که می‌توان برای دستگاه دیسک تراش روکار به آن اشاره کرد این است که دیسک تراش درجا، دقت بسیار بالایی دارد. هم‌چنین عدم وجود هر گونه خطا در عملیات تراشکاری در هر دو طرف دیسک ترمز، نیز از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه به شمار می‌رود.

مشاوره خرید

جهت دریافت مشاوره کاملا رایگان خرید دستگاه دیسک تراش کلیک کنید.

دیسک تراش روکار و یا درجا، از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دستگاه دیسک تراش روکار و یا درجا به طور معمول، از 2 بخش اصلی تشکیل شده است که شامل یک بخش بزرگ‌تر و یک بخش کوچک‌تر است. بخش بزرگ‌تر تشکیل دهنده دیسک تراش روکار، پاور نامیده می‌شود. وظیفه اصلی این بخش آن است که چرخ خودروی شما را به صورت قوی به چرخش و گردش در بیاورد. بخش دیگر تشکیل دهنده دستگاه دیسک تراش درجا، به نام تراش دهنده و یا کله گی معروف است و به این نام خوانده می‌شود. وظیفه کله گی و یا تراش دهنده در دیسک تراش روکار این است که عملیات تراشکاری دیسک ترمز خودرو را به انجام برساند.

روش کار با دستگاه دیسک تراش روکار یا درجا

قبل از اینکه بخواهید به انجام عملیات تراش در خودروی خود اقدام کنید لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. برای نمونه باید از سالم بودن قطعاتی مانند بلبرینگ چرخ خودروی خود اطمینان کافی داشته باشید. چنانچه پس از بررسی بلبرینگ چرخ خودرو مطمئن شدید که مشکلی ندارد و یا دچار خلاصی نیست می‌توانید کارتان را شروع کنید.

در این صورت لازم است در ابتدا چرخ خودروی خود را باز کنید. پس از آن پمپ ترمز را از روی دیسک ترمز جدا کنید. سپس به وسیله گیره، به بخش بالایی آن متصل کنید. پس از انجام این مرحله لازم است بازوهای دستگاه دیسک تراش روکار را به جای پمپ ترمز نصب کنید و قسمت تراش دهنده و یا کله گی دستگاه را به بخش پاور آن، متصل کنید.

بعد از انجام این مرحله باید ارتفاع دو بخش را تنظیم کنید. پس سعی کنید ارتفاع بخش پاور را با توپی چرخ، برقرار نمایید. توجه داشته باشید که این دو بخش باید حتما در یک راستا واقع شوند. با انجام این کار و پس از اینکه از انجام درست تمامی مراحل اطمینان پیدا کردید می‌توانید پاور دستگاه دیسک تراش روکار را روشن کنید تا دستگاه مورد نظر بتواند با استفاده از میله اتصال توپی و چرخ خودرو، عملیات خود را آغاز کند و شروع به چرخیدن نماید.

در مرحله بعدی و پس از آنکه دیسک، به چرخش درآمد لازم است تا قسمت کله گی و یا تراش دهنده دیسک تراش روکار را به سمت دیسک‌ها حرکت دهید تا از این طریق دستگاه مورد نظر بتواند به صورت همزمان هر دو طرف دیسک ترمز خودروی شما را تراش دهد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *