دیسک و چرخ‌ها از جدیدترین نوع سیستم‌های ترمز موجود در کلیه وسائل نقلیه موتوری و از جمله انواع خودروها هستند که از نظر ترمز، نوع برتر در نظر گرفته شده‌اند. اما در هر صورت، در مقطعی از زمان، این ابزار دچار خرابی، تاب برداشتن و یالنگی می‌شوند و نیاز داریم تا این ابزار را تراش دهیم و یا تعمیر و تعویض نماییم. اینکه چه زمانی نیاز به تراش دیسک ترمز داریم، خود مساله‌ای است که نیاز به بررسی دارد. در ادامه به بیان این مطلب خواهیم پرداخت.

دستگاه دیسک تراش رومیزی

چه زمانی نیاز به تراش دیسک ترمز داریم؟

در این زمینه لازم به ذکر است که در هنگامی می‌توان دیسک ترمز خودرو و یا سایر وسائل نقلیه موتوری را تراش داد و یا حتی آن را تعویض نمود که در دیسک ترمز مورد نظر، نشانه‌هایی از فرسودگی و خرابی مشاهده شود. هم‌چنین زمانی که مسائلی مانند تاخیر در ترمز گیری اتفاق می‌افتد نیز لازم است نسبت به تراش دادن دیسک ترمز اقدام کنیم چراکه در چنین شرایطی، مساله تامین امنیت جانی راننده و سایر سرنشینان خودرو مطرح است.

لرزش فرمان اتومبیل و یا بوی لاستیک سوزی آن نیز از موارد و مواقعی است که لازم است حتما نسبت به تراش دیسک ترمز خودرو اقدام شود. در بسیاری از مواقع نیز ضعیف شدن ترمز وسیله نقلیه نشان می‌دهد که این ابزار نیازمند تعمیر و یا تراشیده شدن است. بنابراین و به طور کلی، با توجه به آنچه گفته شد می‌توان این طور نتیجه گرفت که در مواقعی که احساس می‌کنیم ترمز خوردرو، با کاهش کارایی مواجه شده است و یا عملکرد خود را به درستی انجام نمی‌دهد باید نسبت به تراشیده شدن این قطعه و یا تعویض آن اقدام کنیم. لازم به ذکر است که زمانی که دیسک ترمزها خراب می‌شوند دو روش کلی، برای از بین بردن خرابی و یا تعمیر آن‌ها وجود دارد. این دو روش عبارتند از: تراشیدن سطح دیسک ترمز و تعویض دیسک چرخ‌ها. لازم به ذکر است که هر یک از این دو روش دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند.

در چنین شرایطی و با توجه به میزان آسیب دیدگی و یا خرابی صورت گرفته در دیسک ترمزها یکی از این روش‌ها برای حل مساله انتخاب می‌شوند.

دیسک تراش درجا

تراشیدن سطح دیسک چرخ و هزینه انجام آن

به طور کلی شیوه انجام این روش به این صورت است که دستگاه تراش به طور مستقیم به توپی، متصل می‌شود و بر روی دیسک قرار می‌گیرد. لازم است ذکر شود که این دستگاه از یک سیستم ژیروسکوپ اتوماتیک به وجود آمده است که سیستمی کاملا کنترل شده و الکترونیکی است. این دستگاه می‌تواند میزان تمام شده در توپی خودروی مورد نظر را اندازه بگیرد و آن را با دقتی معادل 0/25 میلی متر اصلاح کند.

در زمینه تراش دادن سطح دیسک ترمز، سولاتی مطرح است. از جمله این سولات این است که دیسک ترمز خودرو را چند بار می‌توان تراش داد که در ادامه به بیان توضیحی مختصر پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

دیسک ترمز را چند بار می‌توان تراش داد؟

در این زمینه لازم به ذکر است که انواع مختلف دیسک چرخ‌ها را باید فقط یک بار تراشکاری کرد. چراکه با هر بار تراشکاری در دیسک چرخ، این امکان وجود دارد که 1 تا 3 میلی متر از سطح آن از بین برود. توجه به این نکته بسیار لازم و ضروری است چراکه باریک شدن بیش از حد دیسک چرخ‌ها موجب می‌شود تا  این دیسک‌ها، به مقدار قابل توجهی، شکننده شوند و یا با کم‌ترین ضربه و آسیبی، دچار اختلال گردند. این عامل ممکن است موجب شود تا راننده و یا سرنشینان خودرو، با خطر جدی مواجه شوند.

کاهش یافتن هزینه‌های خودرو با تراشیدن دیسک ترمز

لازم به ذکر است که تراش دادن دیسک چرخ‌ها علاوه بر مزایایی که برای خودرو دارد، روشی بسیار مناسب و موثر برای کاهش هزینه‌‌ها، به شمار می‌رود و کیفیت بالایی نیز دارد. به طور کلی می‌توان گفت در بسیاری از موارد، هزینه تراش دیسک ترمز خودرو، کیفیتی بالاتر از تعویض دیسک چرخ‌های آسیب دیده دارد. چراکه در بسیاری از مواقع پس از آسیب دیدگی دیسک چرخ‌ها می‌توان با تراشکاری این ابزار، اشکال به وجود آمده در آن را از بین برد. اما در بسیاری از موارد هم ضخامت دیسک ترمز به حداقل خود رسیده است. لذا دیگر نمی‌توان چنین دیسکی را تراش داد. با این حال با توجه به اینکه هزینه تراش دیسک ترمز، هزینه‌ای بسیار متناسب‌تر است اما در برخی از شرایط لازم است نسبت به تعویض دیسک چرخ‌ها اقدام شود.

تراش دیسک سواری با دستگاه دیسک تراش درجا برند یونارآک

مزایای تراش دیسک ترمز

استفاده از روش تراش دیسک ترمز خودرو روشی مناسب است که مزایای بسیاری هم دارد. یکی از اساسی‌ترین مزایایی که می‌توان برای تراش دیسک ترمز در نظر گرفت و به بیان آن پرداخت این است که استفاده از این روش، صرفه جویی در هزینه‌ها است. از طرف دیگر با کاربرد این روش، صرفه جویی بیشتری در زمان تعمیر خودرو نیز اتفاق می‌افتد. چراکه زمان تعمیر خودرو کاهش می‌یابد و زمان توقف آن در تعمیرگاه نیز به حداقل خود می‌رسد. با توجه به اینکه هزینه تعویض قطعات یدکی خودروها نیز بسیار گران و قابل توجه است به کارگیری دستگاه دیسک تراش و تراشیدن این قطعات، موجب کاهش یافتن بسیاری از این هزینه‌ها خواهد شد.

از طرف دیگر با انجام این کار، ریسک آسیب دیدن سایر قطعات خودرو و به ویژه سیستم ترمز آن، بسیار پایین‌تر از زمانی خواهد شد که این قطعه را بخواهیم تعمیر کنیم و یا نسبت به تعویض آن اقدام نماییم. هم‌چنین تراش دادن دیسک ترمز خودرو، عملی بسبار دقیق است و می‌تواند به راحتی تاب و لنگی آن را برطرف نماید و مشکل آن را حل کند.

با انجام این کار و تراشیدن سطح دیسک ترمز خودرو و سایر وسائل نقلیه موتوری، لنت ترمز خودرو و وسیله نقلیه شما نیز افزایش عمر و دوام قابل توجهی پیدا خواهد کرد. هم‌چنین دستگاه‌های دیسک تراش ترمز که بدین منظور طراحی شده‌اند و مورد استفاده تعمیرکاران قرار می‌گیرند، قادر هستند تا تاب گیری دیسک ترمز خودرو را به صورتی کاملا متناسب و متعادل و بالانس، به انجام برسانند.

فرایند عملکرد این دستگاه‌ها نیز بسیار ساده و کاربردی طراحی شده است. بنابراین مبتدیان در زمینه تعمیرات خودرو نیز می‌توانند با استفاده از این روش، به تعمیر و تراش دیسک ترمز اقدام نمایند. لازم به ذکر است که با به کارگیری این روش، سطح ترمز گیری شما با سرعت‌های مختلف و بالا، کیفیت قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

معایب تراش دیسک ترمز

یکی از معایب اساسی به کارگیری روش تراش دیسک ترمز خودرو، این است که در بعضی از موارد نمی‌توان از این روش برای از بین بردن تاب برداشتن و یا آسیب دیدن ترمز خودرو و یا لنگی آن استفاده کرد. در حقیقت استفاده از این روش در بسیاری از مواقع، موجب می‌شود تا ضخامت دیسک مورد نظر، بسیار کم شود و به حداقل خود دست یابد. بنابراین دیسک با ضخامت بسیار کم را دیگر نمی‌توان تراش داد. لذا در مواردی که مکانیک خودرو به این نتیجه رسیده است که دیسک مورد نظر دیگر قابلیت تراش دادن ندارد و به حد کافی نازک و باریک شده است، باید دیسک‌ها تعویض شوند و دیگر نمی‌توان با کاربرد روش تراش دیسک ترمز نسبت به رفع خرابی آن اقدام کرد.

از طرف دیگر در مواردی نیز که تصادف شدیدی اتفاق افتاده و این تصادف منجر به آسیب دیدگی شدید دیسک چرخ‌های خودرو شده است و این آسیب‌ها غیر قابل جبران است و دیسک‌ها غیر قابل تراشیده شدن هستند، نیز نمی‌توان از روش تراش دیسک ترمز برای از بین برن مشکل آن‌ها استفاده کرد و لازم به تعویض قطعه مورد نظر است.

هم‌چنین در مواردی که دیسک چرخ‌های خودرو، توسط لنت ترمزها دچار آسیب دیدگی جدی شده‌اند نیز استفاده از این روش در تعمیر و ترمیم دیسک ترمز بی فایده و بدون نتیجه است. از طرف دیگر در شرایطی که بین دیسک و لنت ترمز خودرو و یا سایر وسائل نقلیه موتوری، فاصله‌ای ایجاد شده و تاب برداشتن دیسک چرخ اتفاق افتاده، نیز نمی‌توان از روش تراش دیسک ترمز استفاده نمود.

شما می توانید به صورت کامل تر معایب تراش دیسک ترمز را از این لینک در وبسایت دیسک تراش یوناراک بخوانید.

جهت سفارش خرید دستگاه دیسک تراش درجا می توانید از طریق نمایندگان ما و یا از طریق تماس تلفنی با ما سفارش خود را ثبت کنید و دستگاه دیسک تراش خود را در کمتر از یک هفته در آدرس خود دریافت کنید، دستگاه های دیسک تراش درجا/روکار و دیسک تراش رومیزی با ضمانت واقعی یک ساله ارائه می شوند، برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با ما تماس بگیرید.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *