راهنمای بررسی و رفع ایرادات ترمز و لنت

راهنمای بررسی و رفع ایرادات ترمز و لنت


ابتدا یک سوال را مطرح می‌کنیم. چه زمانی برای تعویض ترمز مناسب است؟
علائم هشدار دهنده‎ای که در اجزای ترمز دیده می‌شود، نیاز به تعویض قطعات را نشان می‌دهد. راهنمای بررسی و تعمیر ترمز و لنت به ما کمک می‌کند تا با این علائم آشنا شویم.
لازم است از اجزای ترمز آگاهی داشته و برای تعویض قطعات آن سریع‎تر اقدام کنیم. دستگاه دیسک تراش از دستگاه‎های پر کاربرد برای تعمیر ترمز است.

کولیس ترمز تنها در سیستم ترمز دیسک یافت می‌شود. پیستون‌ها از نیروی مایع ترمز استفاده می‌کنند تا فشار لنت‌های ترمز را بر روتور افزایش داده و توقف ایجاد کنند. گیربکس‌ها می‌توانند تعداد زیادی پیستون داشته باشند. طراحی آن‎ها ممکن است ثابت یا شناور باشد.

سبک شناور: اکثر وسایل نقلیه جدیدتر به ترمزهای هیدرولیکی و کالیپر ترمز مجهز هستند. یک شناور طوری نصب شده که یک پیستون تک در یک طرف کالیپر باعث فشار به لنت‌ها می‌شود (در هر دو طرف). پد داخلی با روتور تماس پیدا کرده و باعث می‌شود کالیپر حرکت کرده و با پد بیرونی تماس برقرار کند.
کالیپر شناور کوچک‎تر، سبک‎تر و ارزان‎تر از کالیپر‌های نوع ثابت هستند.

عملکرد کالیپر، سبک‌های ثابت و شناور

این کالیپرها برای عملکرد بالا طراحی شده‎اند. یک کالیپر ثابت که در مقابل مرکز ثابت می‌ماند. (در هر دو طرف)

کالیپرها ۴، ۶ و ۸ پیستون دارند و قدرت بیشتری ایجاد می‌کنند.
می‌توانید کالیپر شناور را انتخاب کرده و برای جایگزینی آن‎ها از پیچ‌ها کمک بگیرید. کالیپر شناور مزایایی مانند کاهش وزن و پیستون اضافی دارند.

شیلنگ ترمزهای انعطاف‎پذیر

شما باید قدرت ترمز خود را با مجموعه جدیدی از پد، روتور و کالیپر افزایش دهید. تعویض شلنگ‌ها هم تاثیرگذار هستند. برای خطوط فلزی جایگزین و تعویض، (شلنگ‌های ترمز انعطاف‎پذیر) لازم نیست.

اتصالات قسمت شلنگ‌ها طوری طراحی شده‌اند تا هر زمان وسیله نقلیه حرکت می‌کند، متحرک باشند.
اکثر اتومبیل‌ها و کامیون‌ها شلنگ مجهز به یک پوشش داخلی مقاوم در برابر مایع را دارند که توسط لایه‌های لاستیک محافظت می‌شوند که این امر برای انعطاف‎پذیری و مسیر‎یابی از طریق فضاهای محدود قابل توجه است.
گاها در نقاط خاص از رزین‌های محافظ در اطراف شیلنگ‌های لاستیکی استفاده می‌شود.

صرف‎نظر از اینکه چقدر رانندگی می‌کنید، شلنگ‌های نصب شده برقی در معرض خطر قرار گرفته و باید تعویض شوند.
گرما و رطوبت در مایع ترمز باعث می‌شود لاستیک از درون تخریب و به تدریج از بین برود.
اگر پوشش داخلی مقاوم از بین برود مایع ترمز به لایه‌های بیرونی نشت پیدا می‌کند. در این به حالت براق دیده می‌شود و ترک‎های روی آن قابل مشاهده است.
مایع ترمز به جای ورود به چرخ، نشت کرده و خارج می‌شود. برای تعمیر سیستم ترمز از دستگاه دیسک تراش درجا می‎توانیم استفاده کنیم.

تعویض شلنگ ترمز دستی: برای تعویض این شلنگ‌ها باید از قطعات با‎کیفیت استفاده شود.

عملکرد شلنگ تشکیل شده از فولاد ضد‎زنگ

این قطعات دارای یک شلنگ داخلی مهر و موم شده هستند که از تفلون انعطاف‎پذیری ساخته شده‎اند.
دیگر لایه‌های محافظ در کنار آن از رشته‌های فولادی ساخته شده است. این‌ مدل از شلنگ‎ها، قوی‎تر بوده و سطح حفاظت بیشتری دارند.
تغییرات در فشار مایع سریع‎تر و کارآمدتر به چرخ‌ها منتقل می‌شود و از قدرت بیشتری برخوردار هستند. شما باید از طول عمر، خروجی گرد و غبار و مقاومت قطعات خودروی خود رضایت داشته باشید.
عملکرد خوب و مناسب ترمزها می‌تواند ایمنی خوب وسیله نقلیه‎ی شما را تضمین کند.
با توجه به قیمت دستگاه دیسک تراش درجا، لازم است از نحوه‎ی کار با دستگاه آگاهی داشته باشیم تا به آن صدمه‎ای وارد نشود.

راهنمای بررسی و تعمیر ترمز و لنت

لنت ترمز توسط سازندگان خودرو به منظور جلوگیری از سر و صدای ترمز و ارتعاشات و سختی لنت‌های ترمز که به‎طور نامتقارن استفاده می‌شود، طراحی شده است.
لنت‌های ترمز جهت‎دار یک سطح شیب‎دار برای انتقال فشار و ایجاد اصطکاک جهت متوقف کردن وسیله نقلیه هستند.

هنگام نصب لنت ترمز از فلش‌های هدایت شده روی لنت برای قسمت حرارتی کمک بگیرید. قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که تمامی ابزار و قطعات جایگزین و مواد مورد‎نیاز برای کار را دارید.

قطعات جایگزین لنت ترمز، روتور می‌باشد. تمیز کردن مهم است. باید تمام قطعات تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. بعد از انجام عمل تعویض حتما لنت ترمز را تست کنید. وقتی ماشین خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید.
برای اینکه تعمیر و تعویض قطعات خودرو به درستی انجام گیرد، باید با روش‎های صحیح استفاده از دستگاه‎هایی نظیر دستگاه کاسه چرخ تراش و … به‎خوبی آشنا باشیم.

چگونه می‌توانید لنت‌های ترمز خود را بررسی کنید؟

نگهداری و مراقبت مناسب از لنت‌های ترمز عامل مهمی در طول عمر خودرو دارد. علاوه‎بر آن ایمنی شما در حین رانندگی تضمین می‌شود.
ترمز ماشین به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری سرعت را کاهش داده یا متوقف کنید. خرابی و آسیب‌دیدگی ترمز را نمی‌توان نادیده گرفت.
برنامه‎ی زمانی خاصی برای تعویض لنت ترمز وجود ندارد. اما شما می‌توانید به‌طور منظم به بررسی پدال ترمز خود پرداخته و میزان سایش و آسیب‌دیدگی سیستم ترمز را تعیین کنید. قیمت دستگاه دیسک چرخ و سایر دستگاه‎های دیسک تراش مقرون به‎صرفه است و اکثر تعمیرگاه‎های مجاز به دستگاه دیسک تراش مجهز هستند.

منطقه زندگی یا نوع استفاده از وسیله نقلیه در میزان سایش و آسیب‌دیدگی سیستم ترمز، تعیین کننده هستند.
هر شش ماه یک بار برای بررسی سیستم ترمز و لنت‌ها اقدام کنید و از ایمنی و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از علائمی که به شما کمک می‎کند، عبارتند از:

  • ارزش در پدال ترمز.
  • طولانی‌تر شدن فاصله ترمز.
  • پای شما هنگام فشار بر پدال ترمز خالی می‌شود.

چگونه ترمز‌ها را بررسی کنیم

خوشبختانه لنت ترمز در هنگام آسیب‎دیدگی نشانه‎هایی دارد.

۱) سر و صدای ایجاد شده توسط لنت را خواهید شنید. این صدا معمولا هنگامی که ماشین در حال حرکت است ایجاد می‌شود، مانند چرخش فلزی در چرخ‎ها.
اگر پس از بازرسی و اطمینان از سالم بودن لنت‌ها باز هم سر و صدا وجود داشت ممکن است نیاز به تعمیرات و تنظیمات دیگری داشته باشید.

۲) تجمع گرد و غبار در چرخ، نشانه دیگری از ساییدگی می‌باشد. لنت ترمز در اثر ساییدگی کم کم سست خواهد شد. ممکن است لنت ترمز کاملا ازبین رفته باشد. در این صورت گرد و غبار کمتر می‎شود ولی سریعا باید برای تعویض لنت‌ها اقدام کنید.

۳) ضخامت لنت‌ها را کنترل کنید. در صورت نازک شدن سریعا آن‌ها را تعویض کنید. بعضی از لنت‌ها یک شکاف در مرکز دارند که به عنوان نشانگر سایش در نظر گرفته می‌شوند. اگر شکاف از بین رفته باشد نیاز به تعویض لنت دارید.

۴) پدال ترمز را فشار دهید. اگر لنت‌ها فرسوده شده باشند در هنگام فشار دادن لرزش ایجاد می‌شود. فرمان هم ممکن است دچار ارتعاشاتی شود که نشان‏‎دهنده‎ی فرسایش لنت‎هاست.

۵) در صورتی که در مورد سیستم ترمز، آگاهی لازم را ندارید به یک نمایندگی و یا تعمیرگاه مراجعه کنید تا توسط افراد حرفه‎ای از سلامت لنت‌ها اطمینان حاصل کنید. تعویض لنت‌ها نه تنها ایمنی شما را تضمین می‌کند بلکه از هزینه‌های زیاد و غیرقابل اجتناب در طولانی مدت جلوگیری می‎کند.

گروه ماشین سازی دیسکا تراش، مجری فروش دستگاه دیسک تراش در تبریز، امیدوارست با فراهم کردن این مطلب به علاقه‌مندان کمک کرده باشد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *