دیسک تراش رومیزی

دیسک تراش رومیزی


در ترمزهای هیدرولیک عمل گرفتن ترمز با استفاده از مایع ترمز انجام می‌شود. برای انتقال فشار از پدال به لنت‌ها و چرخ از مایع مخصوص استفاده می‌شود که به‌طور معمول حاوی گلیکول اترها و یا دی اتیل گلیکول می‌باشد.
این اختراع در سال ۱۹۱۷ در فرانسه به ثبت رسیده است. ابتدا در ماشین‌های مسابقه به کار می‌رفته است.
ترمزهای هیدرولیکی در خودروهای سواری، موتور سیکلت، اسکوتر شامل قطعات زیر می‌باشد:

  1. پدال ترمز یا اهرم
  2. یک میله فعال
  3. سیلندر حاوی پیشتون مونتاژ حلقه‌ای و یک مخزن آب
  4. خطوط هیدرولیکی تقویت شده
  5. کالیپر ترمز که شامل یک یا دو پیستون فولادی آلومینیومی توخالی یا کروم مجموعه‌ای از پد ترمز ترموکوپل و یک روتور (که دیسک ترمز هم نامیده می‌شود) با درام متصل به یک محور است.

این سیستم معمولا با یک مایع ترمز بر پایه گلیکول اتر استفاده می‌شود. در وسایل نقلیه مسافربری معمولا از ترمزهای بادرام روی چهار چرخ استفاده می‌شد. بعدها ترمزهای دیسکی برای جلد و درام برای عقب استفاده شدند.

ترمزهای دیسک مقاومت بالای در برابر گرما دارند و به‎همین دلیل محبوب‎تر هستند. در مدل‌های دوچرخه‌ای هم برای چرخ عقب از ترمزهای درام استفاده می‌شود.
در صورتی که دیسک ترمز آسیب ببیند با استفاده از دستگاه دیسک تراش امکان‌پذیر است.

سیستم

در یک سیستم هیدرولیک وقتی روی پدال ترمز فشار وارد می‌شود، ضربه‌گیر روی پیستون‌های سیلندر اصلی، وارد عمل می‌شوند.
مایع از مخزن مایع ترمز به یک محفظه فشار از طریق پمپ جبران‎کننده جریان می‌یابد.

فشار در کل سیستم افزایش می‌یابد و مایع از طریق خطوط هیدرولیکی به طرف یک یا چند کالیپر هدایت می‌شود.
آن‎جا بر یک یا چند حلقه و سپس فشار روی پیستون‌های ترمز و لنت ترمز باعث اصطکاک بین پدال‌ها و روتور شده و در نهایت باعث توقف چرخ‌ها می‌شود.
اصطکاک بین لنت ترمز و روتور، نهایت توقف ماشین را ایجاد می‌کند.

سیستم هیدرولیکی به‌عنوان یک سیستم حفاظت شده طراحی شده است. مگر این‌که در سیستم نشتی وجود داشته باشد. مایع ترمز نه به این سیستم وارد و نه خارج می‌شود.
مخلوط شدن مایع ترمز با مواد دیگر آب و حتی هوا باعث کاهش اثر آن خواهد شد. ترمزهای هیدرولیک انرژی را برای متوقف کردن چرخ‌ها انتقال می‌دهند. در یک سیستم ترمز بسیار ساده دو سیلندر و دیسک وجود دارد.

سیلندرها می‌توانند از طریق لوله‌ها به یک پیستون داخل سیلندر متصل شوند. سیلندرها و لوله‌ها با روغن ناپایدار پر شده‌اند. دو سیلندر هم حجم اما قطرهای مختلف دارند. سیلندری که اپراتور استفاده می‌کند، سیلندر اصلی نامیده می‌شود.

تقویت‌کننده خلاء

در اکثر سیستم‌های هیدرولیک مدرن که شامل چهار چرخ هستند، استفاده می‌شود.
تقویت‌کننده خلاء بین سیلندر اصلی و پدال ترمز متصل شده و نیروی ترمز را که توسط راننده اعمال می‌شود، افزایش می‌دهد.

این واحدها شامل یک محفظه تو خالی با یک دیافراگم لاستیکی قابل حمل می‌باشد. با اتصال به بخش فشار دریچه گاز یا ورودی چندگانه موتور، فشار در این قسمت کاهش می‌یابد.
تعادل ایجاد شده فشار کم دیافراگم را حرکت داده و نهایت دیافراگم به سمت محفظه فشار پایینی حرکت می‌کند. فشار مایع از سیلندر اصلی از طریق یک جفت لوله ترمز فولادی به یک دریچه دیفرانسیل فشار حرکت می‌کند که گاها شیر شکست ترمز نامیده می‌شود.

سیستم هیدرولیک قدرت، برای وسایل نقلیه‌ای که مرتبا در حال توقف و حرکت هستند بسیار مناسب است (مانند اتوبوس در شهرها).
سیستم‌های ترمز هوا بزرگ هستند و نیاز به کمپرسور هوا و مخزن دارند.
اما سیستم‌های هیدرولیک کوچک‌تر و ارزان‌تر هستند. مایع هیدرولیک باید در دمای بالا، مقاومت در برابر تبخیر را داشته باشد. وارد نشدن آب حتی به‎میزان کم در مایع هیدرولیک باعث تبخیر شدن آن و خرابی قسمت‌های فلزی آن می‌شود.
البته غیر ممکن است که هر سیستم ترمز را از تماس با آب کاملا مهر و موم کنید ولی باید مرتبا این مسئله بررسی شود.

معمولا روغن‌های سبک به‎طور خاص به‎عنوان سیالات هیدرولیکی استفاده می‌شود، زیرا آن‌ها با آب واکنش نشان نمی‎دهند، قطعات پلاستیکی ضد‌خوردگی را محافظت می‌کند و می‌تواند قبل از تبخیر مقاومت بالایی در برابر گرما داشته باشد.
امروزه از دستگاه‌های مختلفی برای تعمیر و نگهداری قطعات خودرو استفاده می‌کنند که معروف‎ترین آن‌ها عبارتند از دستگاه دیسک تراش درجا، دستگاه کاسه چرخ تراش و … که مشکل خودروی شما با استفاده از این دستگاه‌ها خیلی سریع برطرف می‌شود.

سایش ترمز

یک وضعیت که ناشی از گرمای بیش از حد است و در آن اثر‎بخشی ترمز کاهش می‌یابد یا حتی از بین می‌رود.
دلایل زیادی موجب سایش ترمز می‌شود. قسمت انتهایی که در قسمت چرخشی قرار دارد ممکن است بیش از حد گرم شود، همچنین تبخیر مایع هیدرولیک در شرایط شدید دما ممکن است موجب تغییر شکل شود.

کالیپر ترمز چیست؟

کالیپرهای ترمز یکی از مهمترین قطعات ترمز خودرو می‌باشد. چرخ‌های ماشین به چرخ‌های فلزی متصل هستند که این دو هم زمان با هم می‌چرخند. روی چرخ‌های فلزی (روتور) یک قطعه به شکل گیره روی ترمزها قرار می‌گیرد که با فشار ترمز این قطعات روی چرخش چرخ فشار وارد کرده و باعث توقف می‌شود.
این کالیپرها انواع مختلفی دارند:

شناور: پیستون‌هایی در یک طرف روتور دارد که به جلو و عقب می‌چرخد و به‌عنوان یک گیره عمل می‌کند.
زمان فشار ترمزها پیستون پد تنها به قسمت داخلی فشار وارد می‌کند، در نتیجه پد جانبی فشار را اعمال کرده و متوقف می‌شود.

کشویی: نوعی دیفرانسیل کشویی که در آداپتور کالیپر نصب شده که نوع تغییر یافته شناور آن است. با استفاده از یک پیستون تک و فشار به پد ترمز عمل توقف انجام می‌شود.

کالیپرهای ثابت: بدنه ثابت که معمولا  شامل ۲، ۴، ۶ یا حتی ۸ پیستون می‌باشد که به یک براکت نصب شده است. کمپرسور ثابت شامل یک عدد پیستون برابر در قسمت برابر در دو قسمت داخلی و خارجی کالیپر می‌باشد. کالیپرهای ثابت دارای عملکرد بهتر اما هزینه بالایی هستند.

دانستنی‌های لازم

پیستون‌های بزرگتر: دارای سطح بیشتری بوده و در نتیجه نیروی بیشتری بر روتور اعمال می‌کند.

پیستون‌های بیشتر: کالیپرهای با کارایی بالا که امکان قرار گرفتن پیستون‌های بیشتر ۶ پیستون را دارند حتی مدل‌هایی ۱۲ پیستون را شامل می‌شوند که می‌تواند نیروی محرک کالیپر را افزایش دهد.

کم نگه داشتن گرما: روتور بزرگ می‌تواند گرمای بیش از حد را در یک منطقه بزرگ‌تر ایجاد کند.

  • کالیپرهای دیفرانسیل خردکننده از پیستون دیفرانسیل مخزن، بزرگ‎تر است. این مسئله کمک می‌کند پیستون‌های بزرگتر در لبه‌های عقب نسبت به جلو داشته باشید.
  • ترمز‌های انتهایی از فیبر کربن سیلیکون ساخته شده‎اند. ترمز‌های سرامیکی کامپوزیت در درجه حرارت بسیار بالا و با کاهش وزن ۵۰% در مقابل دیسک‌های آهن ساخته شده‎اند.
    در محیط‌های سایشی بادوام هستند و کم‎ترین گرد و غبار را دارند. یک ابزار تخصصی (اما کاملا ارزان) ابزار ترمز کالیپر است. در زمان استفاده پد پیستون عقب کشیده می‌شود و می‌توان به آسانی آن را برداشته و تعویض کرد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *