دیسک تراش رومیزی

دیسک تراش رومیزی


لنت‌های ترمز در طول زمان دچار سایش می‌شوند، عمر لنت‌های ترمز به مواد ترمز و سبک رانندگی شما بستگی خواهد داشت. چنانچه بنا به دلایل مختلف ترمزهای خودرو شما دچار مشکل شد، باید جایگزین شوند.

ترمزهای خودرو عملکرد حیاتی برای راننده انجام می‌دهند و برای کارکرد در بهترین حالت به نگهداری مناسب نیاز دارد.
کالیپر ترمز، لنت‌های ترمز و روتور ترمز از اجزای اصلی سیستم‌های ترمز دیسکی می‌باشند. لنت‌های ترمز، روتور ترمز و کالیپر ترمز در تمام اتومبیل‌ها دچار فرسایش می‌شوند و در نتیجه نیاز به تعویض و جایگزینی خواهند داشت، تعویض کالیبر ترمز باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. لنت ترمز بر اساس عوامل مختلفی نیاز به تعویض خواهد داشت.

ترمزهای خودرو، سبک رانندگی

سبک رانندگی شما طول عمر لنت‌های ترمز خودروی را تعیین می‌کند، به عنوان مثال ترمز شدید می‌تواند باعث آسیب رساندن به لنت‌های ترمز و یا کاهش طول عمر آن‌ها شود. گرفتن ترمز به صورت تدریجی و آرام می‌تواند طول عمر لنت‌های ترمز را افزایش دهد. هر چند در برخی مواقع چاره‌ای جز ترمز ناگهانی وجود ندارد.

شرایط جاده

مسیرهای تردد و شرایط جاده‌ای از دیگر عواملی است که در طول عمر لنت‌های ترمز موثر می‌باشد. به عنوان مثال رانندگی در مناطق کوهستانی با تغییرات شیب و ارتفاع می‌تواند باعث کاهش کارایی لنت‌های ترمز شود. در حالی که رانندگی در مسیرهای مستقیم و هموار چون نیاز به ترمز گرفتن کمتری دارد، آسیب کمتری به لنت‌های ترمز وارد خواهد شد. دستگاه‌های مختلفی نظیر دستگاه کاسه چرخ تراش، دیسک تراش و … برای تعمیر قسمت‌های مختلف خودرو مناسب هستند.

میزان سختی پدهای ترمز

پدهای ترمز قطعاتی هستند که وجود آن‌ها در سیستم ترمز باعث افزایش کارایی سیستم می‌شود. پدهای ترمز نرم‌تر در سرعت‌های پایین‌تر مانند مناطق شهری به خوبی عمل می‌کنند. گرمای بیش از حد می‌تواند ترکیب پدهای ترمز را تحت تاثیر قرار دهد، پدهای ترمز تحت این گرما ممکن است روی روتور ترمز ذوب شوند و عملکرد ترمز را کاهش دهند.

مواد تشکیل دهنده روتور ترمز

مواد تشکیل دهنده روتور ترمز و پدهای ترمز باعث دوام و افزایش طول عمر ترمزها خواهند شد. به عنوان مثال ترمزهای کربنی و سرامیکی طولانی‌تر از ترمزهای استاندارد فلزی می‌باشند.
ترمزهای کربنی سرامیکی گران‌تر از سایر ترمزها می‌باشند و عمدتا برای اتومبیل‌هایی با عملکرد بالا مناسب می‌باشند. با این وجود ترمزهای فلزی رایج‌تر می‌باشند و هنوز هم مناسب رانندگی در شرایط مختلف هستند.

از کجا بفهمیم ترمزهای خودرو نیاز به جایگزینی دارند؟

به طور کلی لنت‌های ترمز باید پس از طی کردن مسافت حدود ۵۰۰۰۰ مایل جایگزین شوند. این مسئله یک قاعده کلی نمی‌باشد، زیرا در برخی از خودروها پس از طی مسافتی حدود ۲۵۰۰۰ مایل و در برخی دیگر ممکن است تا مسافت ۷۰۰۰۰ مایل نیز به طول بینجامد.
این عدد به عواملی که قبلا به آن اشاره کردیم بستگی خواهد داشت. برای دستیابی به مسافت دقیق‌تر به منظور تعویض لنت‌های ترمز می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای خودرو راهنمایی بگیرید.

سایر علائم هشدار دهنده که نشان دهنده کاهش کارایی لنت‌های ترمز می‌باشد، شامل موارد زیر است:

ضخامت پدهای ترمز

لازم است که همواره و به طور منظم ضخامت لنت ترمز را بررسی کنید. هر زمان که روغن ترمز خودروی خود را تعویض می‌کنید، از تعمیرکار بخواهید که نگاهی به لنت‌های ترمز بیندازد. با توجه به قیمت دستگاه دیسک تراش رومیزی، دیسکا تراش و … تعمیرکار باید از نحوه‌ی کار با دستگاه به خوبی اطلاع داشته باشد تا به دستگاه آسیبی نرسد.

سر و صدا

لنت‌های ترمز شامل قطعات کوچک فلزی هستند که در پایین آن قرار می‌گیرد تا هنگام رانندگی، راننده بتواند در اثر بروز مشکل از سر و صدای آن‌ها مطلع شود. در صورتی که متوجه صدای آن‌ها شدید لازم است که لنت‌های ترمز خودرو را به تعمیرکار نشان دهید تا در صورت نیاز آن‌ها را تعویض نمایید.

شدت ترمز

بهتر است بدانید زمانی که به شدت ترمز می‌کنید، ممکن است روتورهای ترمز خودرو دچار آسیب شوند. می‌توانید با تمیز کردن و تعمیر سطح روتور با دستگاه دیسک تراش درجا توسط تعمیرکار از آن مجددا استفاده نمایید.

علائمی‌ که باید مراقب آن‌ها باشید:

پس از طی کردن مسافت‌های طولانی لازم است که لنت ترمز و روغن ترمز خودروی خود را بررسی نمایید.

کاهش روغن ترمز که نشان دهنده فرسودگی لنت‌های ترمز و یا نشتی آن است.

حرکت پدال ترمز بیش از حد و افتادگی آن به کف اتومبیل که نشان دهنده این است که لازم است لنت‌های ترمز تعویض شوند.

زمانی که هنگام ترمز کردن خودروی شما به یک سمت کشیده می‌شود، لازم است که لنت‌های ترمز را بررسی کنید.

زمانی که هنگام ترمز گرفتن پالس و یا ارتعاش را از طریق پدال ترمز و یا فرمان خودرو احساس می‌کنید.

لغزیدن چرخ‌های خودرو زمانی که ترمز می‌کنید.

زمانی که هنگام ترمز گرفتن صدای جیغ، آسیاب و یا ضربه را از پدال‌های ترمز می‌شنوید.

هنگام مشاهده هر یک از این نکات لازم است که ترمزهای خودرو خود را بازرسی نمایید، زمانی که ضخامت پدهای ترمز به ۱/۴ اینچ می‌رسد، وقت آن رسیده است که قبل از بروز مشکل ترمزهای خودرو را تعویض نمایید.

زمانی که ضخامت پدهای ترمز کاهش می‌یابد چه اتفاقی می‌افتد؟

هربار که ترمز می‌کنید ضخامت پدهای ترمز خودروی شما به مرور زمان کاهش می‌یابند. در هر یک از لنت‌های ترمز سرامیکی و یا فلزی اصطکاک به وجود آمده باعث نازک شدن و ضعیف‌تر شدن پدهای ترمز می‌شود. نازک شدن پدهای ترمز در نهایت منجر به تعویض آن‌ها خواهد شد.

در شرایطی که لنت‌های ترمز خودرو دچار فرسودگی شده است، لازم است که جایگزین شوند. چنانچه صداهای غیر معمول را از سیستم ترمزهای خودرو خود مشاهده کردید، آن‌ها را مجددا با یک مکانیک بررسی کنید. عملکرد صحیح ترمزهای خودرو خودرو باعث افزایش ایمنی و کاهش خسارات خواهد شد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *