دیسک تراش رومیزی

دیسک تراش درجا


بدون شک قبل از شروع به ابزار خاصی برای تعویض پدال ترمز نیاز خواهید داشت. برخی از این ابزارها انواعی هستند که بی شک در منزل اکثر ما یافت می‌شوند. زمانی که خودتان برای انجام تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز یا پدال ترمز اقدام می‌کنید، بهتر است که دفترچه راهنما را در دسترس خود قرار دهید. دفترچه راهنما به شما برای پیدا کردن جک خودرو، وزن و ضخامت روتور و یا دیسک ترمز کمک می‌کند.

لازم است که جک خودرو قادر به تحمل حداقل سه چهارم از وزن خودروی شما باشد. برای خارج کردن چرخ‌های خودرو، به منظور بررسی دیسک ترمز و یا تعویض پدال ترمز به جک خودرو نیاز خواهید داشت. ابزار ترمز می‌تواند به تنظیم کالیپر ترمز در اتصال به لنت ترمز کمک کند. تنظیم پیستون کالیپر ترمز عموما بدون این ابزار امکان‌پذیر نخواهد بود. استفاده از این ابزار برای بررسی دیسک ترمز و اجزای آن بسیار ارزان‌تر و امن‌تر از سایر راه‌ها خواهد بود.

لنت‌های ترمزبدیهی است که شما برای جایگزینی قطعات قدیمی خودرو، نیاز به لنت‌های جدید خواهید داشت. اکثر تولیدکنندگان قطعات دیسک ترمز قادر به کمک کردن به شما برای پیدا کردن لنت‌های ترمز مناسب می‌باشند. در برخی از مواقع ممکن است لازم باشد همان زمانی که لنت‌های ترمز را تعویض می‌کنید برای تعویض روتور ترمز نیز اقدام کنید. لنت‌های ترمز و روتور ترمز، هر دو به مرور زمان نازک شده و عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد.

این روغن معمولا برای سطح لنت‌های ترمز بین پدال و کالیپر ترمز استفاده می‌شود.

تغییر لنت‌های ترمز به نظر ساده خواهد بود، اما ممکن است این کار بسته به مدل خودرو متفاوت باشد. به همین دلیل است که استفاده از دفترچه راهنما باعث اطمینان شما از انجام کار به طرز صحیح خواهد بود.

با این حال در ادامه به مراحلی که لازم است به صورت گام به گام انجام دهید، اشاره می‌کنیم.

مراحل تعویض پدال ترمز در خودرو

مراحل تعویض پدال ترمز در خودرو عبارت است از:

  1. ماشین خود را از سطح زمین بالا ببرید
  2. بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت ترمز
  3. جایگزینی لنت‌های ترمز
  4. قرار دادن کالیپر ترمز
  5. مونتاژ تایرها

در ادامه هر یک از مراحل تعویض پدال ترمز در خودرو را توضیح خواهیم داد.

۱. ماشین خود را از سطح زمین بالا ببرید

اهمیت دیسک ترمز در خودرو بسیار زیاد است. اولین گام این است که برای بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت‌های ترمز خودروی خود را از سطح زمین بالا ببرید. با استفاده از جک خودرو می‌توانید این کار را انجام دهید، سپس به کمک آچار پیچ‌ها را شل کنید و تایر را خارج کنید. به طور معمول لازم است که این کار را در دو طرف خودرو انجام دهید. زمانی که آچار در جای درست خود قرار بگیرد، زمان بلند کردن ماشین از سطح زمین فرا می‌رسد، دفترچه راهنما می‌تواند به شما بگوید که جک خودرو را در کدام نقطه از خودرو لازم است قرار دهید. پس از اینکه موقعیت قرارگیری جک خودرو را پیدا کردید، می‌توانید ماشین را بلند کنید.

۲. بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت ترمز

در این مرحله لازم است که شما روتور و کالیپر ترمز خودرو را بررسی کنید. تاثیر فشار کالیپر ترمز بر عملکرد ترمز باید بررسی شود. کالیپر ترمز مشابه یک گیره در خودرو عمل می‌کند. لنت‌های ترمز در خودرو باعث ایجاد فشار به دیسک ترمز می‌شوند، این کار باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و در نهایت توقف کامل خودرو می‌شود. پس از اینکه چرخ‌ها را خارج کنید قادر به مشاهده دیسک ترمز، لنت و کالیپر ترمز خواهید بود. در این مرحله در صورتی که لنت ترمز نیاز به تعویض داشته باشد، لازم است که قطعات قدیمی را به آرامی از جای خود خارج کنید، در صورتی که حین عملیات به کالیپر ترمز آسیب وارد شود، تعویض آن می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود. زمانی که لنت‌های ترمز را از مکان خود خارج می‌کنید، به نحوه قرار گیری آن‌ها در خودرو توجه کنید، حتی می‌توانید برای دقت بیشتر از سیستم دیسک ترمز و لنت‌ها عکس‌برداری کنید، زیرا لازم است که در مرحله بعدی یعنی جایگزینی قطعات جدید بسیار دقت نمایید.

۳. جایگزینی لنت‌های ترمز

پس از برداشتن لنت‌های ترمز قدیمی، نوبت قرارگیری و جایگزینی لنت‌های ترمز جدید فرا می‌رسد. ابتدا لازم است که روغن ترمز را به قسمت خارجی لنت‌های ترمز اعمال کنید. زمانی که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید و پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستون کالیپر ترمز به قسمت‌های خارجی لنت ترمز فشار می‌آورد. این روغن ترمز باعث می‌شود که سر و صدای سیستم ترمز کاهش یابد. مراقب باشید که حین انجام این کار چسبندگی در قسمت جلویی لنت‌های ترمز و یا روتور ایجاد نشود. زمانی که گریس ترمز را اعمال می‌کنید، لنت‌های ترمز جدید را در همان نقطه‌ای قرار دهید که لنت‌های ترمز قدیمی در آن قرار داشتند. با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا روند تعمیر دیسک ترمز سریع‌تر می‌شود.

۴. قرار دادن کالیپر ترمز

زمانی که شما لنت‌های ترمز جدید را در سیستم دیسک ترمز قرار دادید، نوبت به مونتاژ کالیپر ترمز می‌رسد. ابتدا بهتر است که یکی از لنت‌های ترمز را در داخل کالیپر ترمز قرار دهید. سپس قطعه پلاستیکی گسترده‌ای از ابزار ترمز را در مقابل کالیپر ترمز قرار دهید. دسته را روی ابزار ترمز بچرخانید تا پیستون به سمت کالیپر ترمز فشرده شود. در این زمان لازم است که پیچ و مهره‌ها را به درستی در جای خود تنظیم کنید.

۵. مونتاژ تایرها

قبل از اینکه تایرها را جایگزین کنید، بهتر است مجددا همه چیز را چک کنید، تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به طور محکم در جای خود قرار گرفته اند. پس از اینکه تایرها را قرار دادید، پیچ‌ها را محکم کنید و به وسیله جک خودرو ماشین را به سمت زمین هدایت کنید.

اگر برای اولین بار است که برای تعویض لنت‌های ترمز خودرو اقدام می‌کنید، پس از تعویض بهتر است که سیستم دیسک ترمز اتومبیل خود را با سرعت کم آزمایش کنید. ممکن است به نظر برسد که فرایند تعویض لنت ترمز بسیار آسان و ابتدایی می‌باشد، به صورتی که هر کسی با کمک ابزار مناسب قادر به انجام آن خواهد بود.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *