دیسک تراش روکار یونارآک

دیسک تراش روکار یونارآک


مراحل ساده‌ای وجود دارد که با اجرای آن‌ها می‌توانید دیسک ترمز خودروی خود را تمیز کنید و برای خروج هوا از داخل آن اقدام کنید. نحوه تمیز کردن دیسک ترمز به دقت نیاز دارد.

وجود یک پمپ خلاء می‌تواند این عملیات را در ساده‌ترین صورت ممکن انجام داده و باعث صرفه‌جویی در زمان شما شود. همچنین با استفاده از پمپ خلاء قادر خواهید بود تا امکان تشخیص چندین سیستم و اجزای موتور را خواهید داشت، این سیستم‌ها شامل سوئیچ‌های خلاء حرارتی، سیستم تهویه مطبوع و شرایط مکانی موتور می‌باشد.

ابزار مورد‌نیاز برای هواگیری دیسک ترمز

ابزار مورد‌نیاز برای هواگیری دیسک ترمز عبارت است از:

  1. پمپ خلاء دستی
  2. مایع ترمز جدید
  3. جک
  4. انواع آچار
  5. نوار تفلون، گریس و راهنمای تعمیر خودرو (البته در صورت لزوم)

نکاتی مهم برای موفقیت در هواگیری دیسک ترمز

در این بخش به نکاتی مهم درباره هواگیری دیسک ترمز برای اولین بار خواهیم پرداخت. ابتدا بهتر است که در صورت لزوم از کتابچه راهنمای خودرو استفاده کنید. هنگام کار با دیسک ترمز بهتر است که مایع ترمز را در نزدیکی دست خود داشته باشید، زمانی که برای باز کردن دیسک ترمز خودرو اقدام می‌کنید، ممکن است رطوبت به داخل دیسک ترمز خودروی شما نفوذ کند، بنابراین عدم تعویض مایع ترمز می‌تواند منجر به زنگ‌زدگی در دیسک ترمز شود.

عوامل زنگ‌زدگی دیسک ترمز باید بررسی شود. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که هر چند وقت یک بار مایع ترمز را در دیسک ترمز خودروی خود تعویض کنید.

برای سهولت در انجام فرایند، قبل از اینکه به سراغ لوله‌های دیسک ترمز بروید، پیچ کالیپر یا چرخ سیلندر را باز کنید و نوار تفلون را به دور آن بپیچید و سپس پیچ را در جای قبلی خود قرار دهید. پس از انجام اتصالات از پمپ به پیچ و مهره‌ها، با استفاده از روغن گریس، آن‌ها را روان‌کاری کنید. این باعث می‌شود که حباب‌های هوا در جریان مایع ترمز قرار نگیرند.

آنچه لازم است درباره ترمز خودروی خود بدانید

زمانی که می‌خواهید هوا را از سیلندر خودرو خارج کنید، به احتمال زیاد نیاز به یک آداپتور خاص برای کنترل هیدرولیکی دیسک ترمز و تصفیه هوای درون آن خواهید داشت.

بسته به مدل خودرو ممکن است نیاز به تجهیزات خاصی مانند یک وسیله الکترونیکی خاص و یا ابزار اسکن داشته باشید. این کار برای اطمینان یافتن از عملکرد سوپاپ‌ها، دریچه‌ها و پمپ‌ها در طول هواگیری دیسک ترمز لازم خواهد بود.

چگونه با استفاده از یک پمپ خلاء می‌توان هواگیری انجام داد؟

 

این مورد نیز بستگی به مدل خودروی شما و وجود دیسک‌های ترمز در چهار چرخ خودرو و یا محور جلوی خودرو می‌باشد.

قبل از اینکه کالیپر ترمز را بردارید، سیلندر اصلی ترمز را تمیز کنید تا رطوبت و گرد و غبار از سطح آن از بین برود. بهتر است توجه داشته باشید که سیستم هیدرولیک ترمز را آلوده نکنید.

هنگام تخلیه مایع ترمز با استفاده از پمپ خلاء، لازم است که مایع ترمز قبلی را به طور کامل از دیسک ترمز خارج کنید و مایع ترمز جدید را به آن اضافه نمایید. کلاهک مخزن را در جای خود قرار دهید اما آن را خیلی سفت نکنید، زیرا ممکن است این کار باعث ایجاد خلاء در مراحل بعدی شود.

اجازه دهید که مایع ترمز به طور کامل از دیسک ترمز خارج شود، در غیر این صورت شما باید تمیز کردن دیسک ترمز را دوباره آغاز کنید. پمپ خلاء را به یک آداپتور و یا لوله متصل کنید، در این صورت می‌توانید از ورود هوا به داخل دیسک ترمز تا حد امکان جلوگیری کنید.

بسته به مدل خودرو، ممکن است لازم باشد که چرخ‌ها را برای بررسی دیسک ترمز خارج کنید، برای این کار می‌توانید با استفاده از یک جک خودرو، چرخ‌ها را خارج کنید. برای جلوگیری از ورود روغن و گریس به دیسک ترمز، پیچ کالیپر ترمز را به دقت تمیز کنید. اندازه آچار را درست انتخاب کنید تا بتوانید باز و بسته کردن پیچ و مهره را به سادگی انجام دهید.

لوله کیت مایع ترمز را به سمت کنترل کننده وصل کنید. زمانی که برای خروج مایع ترمز و هواگیری اقدام می‌کنید، بهتر است که سطح سیال مخزن را مشاهده کنید تا در صورتی که سطح مایع ترمز به پایین‌تر از سطح استاندارد رسید، مایع ترمز جدید را به مخزن اضافه کنید.

پس از رسیدن سطح مایع ترمز به اندازه مطلوب، پمپ خلاء را ۱۵ بار فشار دهید. سپس پیچ کیت کنترل مایع ترمز را بچرخانید تا مایع ترمز در سیستم جاری شود. در تمام مراحل لازم است که به سطح مایع ترمز توجه کنید، با فشار دادن پدال ترمز به صورت پیاپی می‌توانید از خروج کامل مایع ترمز اطمینان حاصل کنید. زمانی که هواگیری از دیسک ترمز به پایان رسید، بررسی کنید که تمام پیچ‌های کنترل مایع ترمز را بررسی و سفت کرده باشید.

لزوما نیازی به هواگیری در هر چهار طرف دیسک ترمز نخواهید داشت. به عنوان مثال زمانی که شما یک کالیپر ترمز، چرخ سیلندر و یا شیلنگ لاستیکی ترمز را جایگزین کنید، تنها نیاز به هواگیری در همان طرف خواهید داشت.

در صورتی لازم است هواگیری در سیستم دیسک ترمز را در چهار طرف انجام دهید که:

۱- سیلندر اصلی ترمز را برای انجام تعمیرات جدا کنید.

۲- سطح مایع ترمز در مخزن به شدت کاهش یافته باشد.

۳- پدال ترمز را به صورت اسفنجی احساس کنید.

علاوه بر هواگیری دیسک ترمز زمانی که برای تعمیرات با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا اقدام می‌کنید، لازم است که سیلندر اصلی ترمز را جدا کنید. اکثر تولیدکنندگان خودرو بسیاری از دستورالعمل‌های هواگیری را به همراه بررسی و انجام تعمیرات در آن ارائه می‌کنند.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *