آشنایی با انواع دیسک ترمز ها

آشنایی با انواع دیسک ترمز ها


در ادامه در مورد وظایفی که بر عهده دیسک ترمز می‌باشد و نیز در مورد انواع دیسک‌های ترمز اطلاعاتی را کسب می‌کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت

وظایف دیسک ترمز چیست؟

در ابتدا از شکل و ظاهر این قطعه شروع می‌کنیم و اگر تا به حال دیسک ترمز را دیده باشید متوجه می‌شوید که دیسک ترمز قطعه‌ای دایره‌ای شکل می‌باشد که در کنار چرخ‌ها قرار دارد و به خودرو کمک می‌کند تا سرعتی قابل قبول را در هر شرایطی داشته باشد. اهمیت دیسک ترمز در خودرو بسیار زیاد است.

یکی از مواردی که می‌تواند مهم باشد این است که با استفاده از دیسک ترمز می‌توانیم وسایل نقلیه را از حرکت بگیریم پس این قطعه می‌تواند نقش بسیار مهمی را در ایمنی عابرین پیاده و سرنشینان خودرو داشته باشد که در این مورد می‌توان گفت که در صورتی که شما پر قدرت‌ترین خودرو را داشته باشید اما سیستم ترمز معیوبی داشته باشد برای رانندگی مناسب نمی‌باشد.

تنها قطعه‌ای که با دیسک ترمز در ارتباط است، چرخ نیست بلکه دو قطعه دیگر نیز وجود دارد که همراه با دیسک ترمز شروع به حرکت می‌کنند و زمانی که دیسک ترمز از حرکت می‌ایستد، آن قطعه‌ها نیز حرکت نمی‌کنند. یکی از قطعات دیگری که با دیسک ترمز در ارتباط می‌باشد، لنت ترمز است که در زمان ترمزگیری یکی از مواردی است که به صورت مستقیم می‌تواند سرعت چرخ‌ها را کنترل نماید.
لنت و دیسک ترمز، مادامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز قرار می‌دهد، لنت را با دیسک ترمز درگیر می‌کند که در نتیجه می‌تواند، سرعت گردش دیسک را کمتر کند و کم شدن سرعت دیسک می‌تواند سرعت چرخ را کمتر نماید و آن را بایستاند.پ

انواع دیسک ترمز

خودرو‌های متفاوتی از ایجاد اولین خودرو تا به الان ساخته شده‌اند و به مراتب، قیمت‌های متفاوتی نیز دارند و مناسب با سیستم کلی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت، کارایی و کیفیت متفاوتی نیز دارد که در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با استفاده از این عوامل است که می‌توان دیسک‌های ترمز را در دو نوع معمولی و خنک شونده، تقسیم کرد که در ادامه در مورد هر کدام از این دسته‌ها صحبت خواهیم کرد.

دیسک‌های معمولی

دیسک ترمز‌های معمولی، شکلی ساده دارند و به ساده‌ترین شکل نیز طراحی شده‌اند و سطح بیرونی آن‌ها نیز صاف است و برای استفاده‌های محدودی می‌توانند به کار برده شوند.

دیسک‌های خنک شونده

نوع دیگری از دیسک‌ها، در نوع دیسک‌های خنک کننده قرار دارند که سطح بیرونی آن‌ها در اشکال متنوع و متفاوتی طراحی می‌شوند و عموما دارای شیار یا سوراخ‌هایی هستند.

نام دیگر دیسک‌های خنک کننده، دیسک‌های هوا خنک است به این دلیل که خلل و فرج موجود در این دیسک‌ها می‌تواند دمای دیسک را پایین بیاورد و خوردگی کمتری را نیز متوجه این دیسک‌ها می‌کند.

با استفاده از دستگاه کاسه چرخ تراش و سایر دستگاه‌های مشابه مشکلات دیسک ترمز برطرف می‌شود.

دیسک‌های هوا خنک دارای طراحی‌های متفاوتی هستند که شامل مواردی مانند، دیسک سوراخ دار، دیسک شیاردار، دیسک سوراخ دار و شیاردار و دیسک‌های ساده طبقه بندی می‌شود که دیسک‌های ساده، دارای سیستم تهویه داخلی هستند و با توجه به نوع مواد سازنده می‌توان آن‌ها را دسته بندی کرد که در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مواد سازنده اولیه می‌توانند رده‌های قیمتی متفاوتی نیز داشته باشند.

خرابی‌های دیسک ترمز در چه حیطه‌ای می‌باشد؟

عوامل متفاوتی می‌توانند در تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز نقش داشته باشند و زمانی که این دیسک‌ها بیش از حد داغ می‌شوند، دچار خوردگی و تغییر شکل می‌شوند که در این صورت با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا می‌توان برخی از تغییر شکل‌ها را جبران کرد.

برخی از عواملی که دمای دیسک ترمز را بالا می‌برد، لنت ترمز نامرغوب یا عدم تعویض به موقع لنت ترمز می‌باشد و در این مورد می‌توان گفت که عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند اما مهم‌ترین و عمده‌ترین دلایل خرابی را می‌توان در این دو دسته قرار داد.

عواملی که از آن‌ها نام برده شد، منجر به فرسودگی دیسک ترمز می‌شود و در نهایت باعث می‌شود که دیسک‌های ترمز کارایی خود را از دست بدهند که در این صورت می‌توان گفت که اگر به موقع نسبت به تعویض و تعمیر این قطعه اقدام نشود، خرابی‌های گسترده‌تری را به بار می‌آورد که در این صورت هزینه تعمیر سایر قطعات وابسته به دیسک ترمز، به هزینه‌های قبلی افزوده می‌شود.

همانطور که گفته شد دیسک‌های خنک شونده دارای ساختار و تجهیزاتی هستند که به خنک شدن و جلوگیری از فرسودگی این قطعه کمک می‌کن که در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخی از افراد از دیسک‌های معمولی استفاده می‌کنند که به طبع دمای آن‌ها را بالا می‌برد و در شرایطی که نیاز به ترمزگیری شدید وجود دارد، فرسودگی بیشتری را متوجه دیسک ترمز می‌کند.

هنگامی که دیسک داغ می‌شود، به راحتی دچار خوردگی می‌شود و از طرفی بالا رفتن دما باعث نرم شدن این قطعه می‌شود و در نتیجه به راحتی تغییر شکل می‌دهد و سبب از بین رفتن قدرت ترمز می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که خرابی دیسک را به بار می‌آورد، تمام شدن لنت است که در صورت ایجاد این اتفاق می‌توان گفت که باعث درگیری بیشتر میان لنت و دیسک می‌شود و لنت، روی دیسک خط می‌اندازد که این خط‌ها منجر به ایجاد صدای “تق تق” در هنگام ترمزگیری می‌شود و در برخی از موارد این اصطکاک بیشتر می‌شود و باعث ایجاد گوشه‌های تیز می‌شود که در نتیجه کاهش عمر لنت‌ها را به همراه دارد.

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *