دیسک تراش

دیسک تراش


دیسک ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز است. اگر سیستم ترمز بتواند در هر زمان به راحتی و راحتی خودرو را تسریع کند – اگر لازم باشد، آن را به طور کامل متوقف کنید – دیسک ترمز باید …

استهلاک

دیسک های ترمز در معرض بارهای مکانیکی و حرارتی بسیار بالا قرار می گیرند. عوامل افزوده شده به این عوامل عبارتند از: آب اسپری، جاده خاکی و مواد پخش شده. بنابراین، آنها به لباس پوشیدن طبیعی اعمال می شوند. شرایط دنده های ترمز در هر بازرسی خودرو بررسی می شود. اگر محدودیت ساییدگی رسیده باشد، برای حفاظت از عملکرد قابل اعتماد سیستم ترمز، آنها باید جایگزین شوند.

بسیاری از تولید کنندگان شروع به ارائه دیسک های ترمز پلاستیکی برای تعمیر ترمز کرده اند. دیسک های ترمز این نوع با رنگ خاصی پوشش داده می شوند که دیسک های ترمز را (به جز سطح اصطکاک) در برابر خوردگی محافظت نمی کند. در حالی که آنها در طول زمان جذابیت خود را حفظ می کنند، دیسک های ترمز پوشش داده شده انتخاب خوبی برای چرخ دنده های باز هستند.

عملکرد
وظیفه

دیسک ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز است. اگر سیستم ترمز بتواند خودرو را به طور ایمن و راحت در تمام زمانها کاهش دهد – اگر لازم باشد، آن را به طور کامل متوقف کنید – دیسک ترمز باید با لنت ترمز همراه باشد تا یک گشتاور ترمز ایجاد شود (یک نیروی ترمز). این گشتاور به مرکز چرخ منتقل شده و از آنجا به طرف چرخ چرخان منتقل می شود. در طی ترمز، انرژی جنبشی وسیله نقلیه به علت اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک ترمز به انرژی حرارتی تبدیل می شود، به این ترتیب می توان سرعت کاهش سرعت را به دست آورد.

ترمز دیسکی در ابتدا برای ورزش موتور توسعه یافت. با موفقیت قابل ملاحظه ای در این زمینه موفق شد، در دهه ۱۹۶۰ خود را در چرخ های جلو اتومبیل های مسافربری تاسیس کرد. ترمز طبل که قبل از این زمان مورد استفاده قرار گرفت، نقاط ضعف زیادی در طراحی آن داشت، از جمله مشکلات دما، اعوجاج و محو شدن، نوسانات اصطکاک، ضعف ضعیف، تولید سایز و سر و صدای (squealing). سالها بعد از این، ترمز دیسک تنها به ندرت در چرخ های عقب مشاهده شد، در حالی که بار حرارت پایین تر است.

عملکرد

۹۰٪ از حرارت تولید شده در هنگام ترمز، در ابتدا به دیسک ترمز نفوذ می کند، جایی که آن را بافر می کند. پس از آن به هوا منتقل می شود. دیسک ترمز به این ترتیب مانند یک مبدل حرارتی عمل می کند. با این حال، توانایی آن برای جذب گرما محدود است. بنابراین، اگر به دلیل گرمای بیش از حد آسیب نرسد، باید گرما به سرعت به هوا ختم شود.

هنگام رانندگی در رانندگی، حلقه اصطکاک می تواند به دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد (گرما قرمز) برسد. به همین دلیل، دیسک های ترمز تهویه شده اغلب برای خنک سازی بهتر استفاده می شود – در درجه اول در محور جلو. سطح آنها بسیار بزرگتر است و بهتر است برای تبادل گرما مناسب است. در مقایسه با دیسک های ترمز تهویه شده، دیسک های ترمز جامد تنها می توانند گرما را به محیط زیست تسریع کنند.

حلقه های اصطکاک بر روی دیسک های ترمز تهویه ای با استفاده از شبکه ای به شکل دنده یا گنبد متصل می شوند. چرخش دیسک ترمز باعث ایجاد مکش هوا می شود که از داخل دیسک ترمز از یک کانال تهویه هوا خارج می شود. ذرات کوچک ذرات هوا که باعث ایجاد تماس با سطح دیسک ترمز می شوند انرژی حرارتی را جذب می کنند و آن را به بیرون انتقال می دهند.

خنک کننده موثرتر می تواند با دیسکهای ترمز دیسکی سوراخ سوراخ شده و یا سوراخ شده به دست آید. این نوع از دیسک ها همچنین از حساسیت کمتر به مرطوب برخوردار است. با این حال، آنها گران تر هستند و در بعضی شرایط می توانند در هنگام ترمز، سر و صدای زیادی ایجاد کنند.

حلقه اصطکاک بر روی دیسک های ترمز به طور کلی تمایل به تغییر شکل در هنگام گرم شدن. این امر می تواند باعث تولید ناخوشایند سر و صدا و ارتعاشات در هنگام ترمز شود. به همین دلیل است که تولید کنندگان شناخته شده ترمز در تلاش برای پیدا کردن راه های تطبیق طراحی دیسک های ترمز برای جلوگیری از تغییر شکل هستند.

با این وجود، در بعضی موارد، چرخش ترمز غیر قابل اجتناب است، زیرا ارتعاشات یا بازی در بلبرینگ چرخ می تواند لنت ترمز را به تماس تکراری با دیسک ترمز حتی زمانی که هیچ ترمز فعال در حال انجام است را نداشته باشد. بدست آوردن مسطح بودن چرخ دنده ترمز، که پس از یک دوره معینی از آن منجر به تشدید شدن ترمز می شود، به صورت راننده آشکار می شود.

 

مواد دیسک ترمز

مواد دیسک ترمز باید شرایط سخت را برآورده سازند. این باید قادر به مقاومت در برابر استرس های مکانیکی که در اثر فشار و نیروهای کششی در هنگام ترمز، نیروهای گریز از مرکز در سرعت های بالای چرخ و بارهای حرارتی مقاومت می کند.

بیشتر دیسک های ترمز از یک چدن معمولی خاکستری (چدن خاکستری پرلیت) ساخته شده است. آلیاژهای با کروم و مولیبدن باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و بهبود ویژگی های ترک داغ مواد می شوند. علاوه بر این، یک مقدار کربن بالا باعث افزایش جذب گرما می شود.

مواد سرامیکی (فیبر کربن سرامیک یا سرامیک کربن) نیز به طور فزاینده ای برای تولید دیسک های ترمز استفاده می شود. مزایای این دیسک های ترمز دارای ثبات زیاد در تمامی محدوده های دما، وزن کم خود، گوی است

هیچ دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *